Aparell d'aire condicionat en un bus estàndard Iveco / Pep Herrero
Aparell d'aire condicionat en un bus estàndard Iveco / Pep Herrero

Com funciona… l'aire condicionat a l'autobús

Les primeres proves d'aire condicionat als busos de TMB es van fer el 1986, ara fa 28 anys. Avui s'ha convertit en un element indispensable per al confort dels passatgers. En aquest article resolem alguns dubtes que pot generar.

Marta Espinosa / 17.07.14 - 10:26h

Avui és habitual gaudir del viatge en autobús amb aire condicionat els mesos d’estiu. Però abans era l'excepció. Tot just fa 28 anys que TMB va començar a fer proves de climatització a bord dels autobusos per pal·liar els efectes de la calor barcelonina als mesos d'estiu. D'aleshores ençà, els autobusos que TMB ha anat incorporant a la flota ja duen l'aire condicionat de fàbrica.

Tot i que és un element consolidat i indispensable per al confort dels usuaris, no és fàcil climatitzar un vehicle de transport públic. Per això hem consultat els departaments d'enginyeria, de qualitat i de manteniment de Bus i els hem traslladat els 10 dubtes més freqüents sobre la climatització a l'interior dels vehicles.  Dins la mateixa sèrie d'articles hem explicat com funciona l'aire condicionat al metro.

1. Com es refreda l'aire de l'interior dels autobusos? Amb equips d'aire condicionat semblants als domèstics, però més potents. El principi físic és el mateix: aprofitar les característiques físiques d’un gas refrigerant que quan es sotmet a pressió canvia el seu estat perquè alliberi fred. Els components també són els habituals: compressor, condensadora, evaporadora i vàlvules, a banda de les claus de pas, els filtres i manòmetres.

2. Actualment, quins autobusos van equipats amb aire condicionat? Avui en dia, tots els vehicles de la flota de TMB incorporen el sistema d'aire condicionat. En total són 1.065 autobusos, que representen el total de la flota de TMB, a excepció de set vehicles del tipus jardinera (descoberts d'un sol pis) que circulen al Barcelona Bus Turístic. La resta de cotxes, independentment de la seva tipologia (articulats, minibusos, estàndards, midis, de dos pisos) o tipus de motor (gasoil, híbrids, de gas natural i elèctrics) disposen d'aire condicionat. 

3. Quin va ser el primer model de bus que va incorporar aire condicionat? Ens remuntaríem a l'estiu de l'any 1986, moment en què TMB va certificar l'èxit de les proves que havia iniciat mesos abans en unitats del model Pegaso 6038. Les proves es van fer en 16 autobusos i alhora també en tres unitats del metro. L'empresa volia analitzar l'impacte que tindria en els usuaris la incorporació de l'aire condicionat en els seus trajectes en transport públic. Les experiències van tenir un resultat molt positiu, fins al punt que els vehicles que es van adquirir en aquella època (50 unitats) ja tenien incorporat, de sèrie, un sistema d'aire condicionat.   

4. A quina temperatura viatgem als autobusos de TMB? La regulació de la temperatura de l'aire condicionat s'adapta a l'època de l'any i varia segons la temperatura exterior. A la gran majoria d'autobusos, el nivell de confort a l'interior es regula entorn als 22 graus, tot i que pot variar de dos graus amunt o avall. El conductor pot regular la temperatura però sempre dins d'aquest marge, i ha de tenir en compte l'efecte fred-calor, que depèn de variables com l'hora del dia o l'afluència de passatge.

5. El sistema de refrigeració és igual en tots els busos? En els darrers anys, els vehicles que s'han incorporat a la flota, molts dels quals híbrids o elèctrics, funcionen amb una regulació diferent dels anteriors. L'aire condicionat d'aquests busos té programat un diferencial fix de 8 graus entre la temperatura exterior i la interior. Això afavoreix l'optimització de l'energia que utilitza el vehicle i també millora el confort dels usuaris, ja que el contrast entre la temperatura exterior i la interior del bus mai és excessiu. 

6. Quin és el protocol de funcionament, és a dir, quan s'engega i quan s'apaga l'aire? El període d'ús de l'aire condicionat als busos de TMB comença l'1 de juny i finalitza el 30 de setembre. Opcionalment els conductors també poden activar-lo en els períodes anteriors i posteriors a aquestes dates (del 15 d’abril al 31 de maig i de l'1 d'octubre al 15 de novembre) si els usuaris ho suggereixen o si els mateixos conductors ho consideren adient segons quina sigui la temperatura exterior. En aquest sentit, les exigències del nostre clima mediterrani, que molts anys allarga la calor fins ben entrada la tardor, fan que els busos de TMB tinguin l'aire condicionat operatiu més de cinc mesos l'any.

7. L'aire condicionat condiciona la compra dels vehicles? I tant, aquesta prestació, opcional en el passat, s'ha convertit en un dels requeriments més importants que TMB té en compte a l'hora d'adquirir un vehicle. El requisit defineix el grau de confortabilitat dels passatgers i, a la vegada, les prestacions energètiques del cotxe.

8. Quina potència han de tenir els equips instal·lats als busos per refrescar tot el vehicle? A diferència dels espais domèstics, que poden refrigerar-se amb unes 3.000 frigories, els autobusos necessiten equips que alliberin més fred. Per exemple, en un bus estàndard (12 metres de longitud) l'equip d'aire condicionat pot arribar a tenir una potència de 38.000 frigories / hora.

9. Quins factors, externs i interns, condicionen la temperatura a l'interior del bus? Hi ha diferents factors que s'han de tenir en compte per a una bona climatització. I aquests mateixos seran també indicadors a l'hora de regular l'aire condicionat a l'interior de l'autobús: la temperatura exterior, l'impacte del sol sobre la carrosseria, l'obertura i el tancament de portes (una acció que es repeteix assíduament a cada parada del trajecte de la línia al llarg d'un dia de servei) i el volum de passatge dins del cotxe. Tots aquests elements fan variar inevitablement la temperatura de l'interior del vehicle i és important tenir-los presents.   

10. I com es distribueix l'aire fred a l'interior del bus? Perquè l'aire es distribueixi de manera uniforme al llarg de tot el vehicle es fan uns càlculs basats en la impulsió de les turbines, les seccions i el nombre de sortides, tot tenint en compte el seu disseny. La velocitat de sortida de l'aire està regulada entorn dels dos metres per segon.   

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB