Projecte_ONCE_Vodafone_TMB / Pep Herrero
Projecte_ONCE_Vodafone_TMB / Pep Herrero

Prova pilot per millorar l’orientació dels cecs al bus

Aquesta setmana s’han dut a terme les primeres proves del projecte tecnològic de recerca i desenvolupament (R+D) que desenvolupen TMB, ONCE i Vodafone i que ha de facilitar l'ús del transport públic a persones cegues o amb baixa visió.

Marta Franco / 07.10.15 - 12:09h

La parada d'autobusos 1670, al costat de l’edifici corporatiu de TMB, ha estat triada per fer la prova pilot del projecte d’innovació al servei de l'autonomia dels cecs al metro i al bus, que va subscriure el passat juliol la Fundació TMB amb Fundació Vodafone Espanya i la Fundació ONCE.

Segons l’acord, les tres fundacions havien de promoure dues solucions tecnològiques diferents per facilitar l'orientació de persones discapacitades en estacions de metro i parades d'autobús, mitjançant aplicacions en dispositius mòbils i balises de radiofreqüència ("beacons").

Per a portar a terme les proves s’ha desenvolupat un prototip d’una aplicació mòbil pionera que interpreta el senyal que emeten aquestes balises per tal que l’usuari obtingui de manera automàtica en el seu dispositiu la identificació del vehicle que s'atura en aquell moment a la parada, amb el seu número de línia i destinació, perquè pugui decidir de manera autònoma si hi puja. Alhora, el conductor també és informat que una persona cega es troba a la parada. L'aplicació utilitza les dades del servei TMB iBus, per saber la previsió d'arribada del vehicle a la parada.

En la prova hi han participat tècnics de l’àrea operativa de Bus, de l’àrea de tecnologia, de Technosite, l’empresa tecnològica d’accessibilitat del grup ILLUNION de l’ONCE i de la Fundació Vodafone. Així mateix, hi han col•laborat 8 usuaris per part de l’ONCE amb diferents nivells de dificultat visual que han verificat les diferents interaccions entre el seu telèfon mòbil i el sistema. S’ha mesurat, per exemple, la detecció dels autobusos en els dispositius mòbils, la correctesa del bus triat, la percepció dels usuaris en vers a l’aplicació, la informació al conductor via so i il•luminació led, etc. 

Aquesta mateixa tecnologia es provarà a finals d'any en l’àmbit del metro, concretament a l’estació Diagonal. En aquest cas es tracta de fer una guia sonora dels camins per a invidents,  per guiar-los de manera segura en el seus trajectes des de l'accés exterior fins que puja al tren, i al revés.

 
Balises de radiofreqüència, beacons / Pep Herrero
Balises de radiofreqüència, beacons / Pep Herrero
Innovació al servei de l'autonomia dels cecs al bus / P. Herrero
Innovació al servei de l'autonomia dels cecs al bus / P. Herrero

Compartir

Informació relacionada

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB