La lluita de TMB contra el vandalisme grafiter continua

Recentment s’ha presentat un recurs al Tribunal Suprem perquè aclareixi la consideració de delicte de danys quan es pinten els vagons del metro, atesa la disparitat de pronunciaments de diverses seccions de l’Audiència Provincial de Barcelona.

Redacció - Miguel Ángel Martín López, tècnic-assessor jurídic - advocat, Ricardo Ortega Paricio, responsable unitat de seguretat / 27.10.21 - 09:03h

El mes de juny del 2021 es va interposar un recurs de cassació davant del Tribunal Suprem en què s’impugna una sentència de l’Audiència Provincial que ratificava la sentència absolutòria d’un jutjat penal de Barcelona que, si bé entenia que els acusats per uns fets que van causar danys en uns vagons de metro n’eren els autors materials, els absolia perquè considerava que realitzar pintades de tipus grafiti en vagons de tren no és una conducta perseguible penalment després de la reforma del CP del 2015.

Davant d’aquest pronunciament, que és contradictori amb altres sentències i interlocutòries de diverses seccions de l’Audiència Provincial de Barcelona, es decideix acudir a l’empara del Tribunal Suprem perquè aclareixi el criteri en relació amb si ens trobem o no davant d’un delicte de danys quan es pinten els vagons del metro per l’acció dels grafiters.

Aquests pronunciaments divergents generen una inseguretat jurídica rellevant, que es transforma en la sensació d’impunitat amb què actuen aquests vàndals, que incrementen exponencialment les seves accions.

Els principals operadors ferroviaris a Catalunya, Renfe, FMB i FGC, continuen a data d’avui patint actes vandàlics per grafitis als seus trens diàriament, actes que van acompanyats en moltes ocasions de:

  • trencaments de sistemes de seguretat (càmeres, sensors...) 
  • vandalitzacions de barreres físiques (reixes, portes, finestres, butrons en murs...), 
  • i el que és encara més preocupant, violència contra els empleats dels operadors i personal subcontractat (vigilants de seguretat, neteja, mantenidors...), mitjançant l’ús d’esprais de pebre, extintors, llançament de pedres... 

Aquesta situació té un gran impacte, tant per als nostres treballadors i treballadores, com per al servei ofert al ciutadà, que fins i tot ha arribat a patir la realització dels vandalismes en trens en servei amb passatgers a l’interior. Per això, cal remarcar que l’objectiu del recurs interposat és reforçar la tesi de TMB en relació amb la consideració de delicte de danys de les pintades que es realitzen de forma continuada i organitzada en els nostres combois, per tal de seguir lluitant contra aquesta mena d’actes delictius.

La resposta penal és bàsica per aconseguir l’efecte dissuasiu que la pena establerta per a aquesta mena de delictes (superior a dos anys de presó i multa econòmica, a més de poder sol·licitar la prohibició d’accés a la xarxa de metro i el rescabalament econòmic del dany produït) ha de tenir sobre els autors, tenint en compte sobretot el seu caràcter multireincident i la sensació d’impunitat que es deriva de la falta d’uniformitat en les resolucions judicials sobre aquesta mena d’actes.

 

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB