Dijous, 27 de juny de 2019

Per dormir millor

 

Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona

Per dormir millor

Has pensat algun cop que tot el que fas a la teva vida diària té una repercussió directa en la qualitat del teu son? Et convidem a aturar-te un moment i comprovar si fas tot el que cal per garantir que descanses adequadament. 

Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona / 26.08.15 - 12:02h

No oblidis, a més, que perquè el son tingui una funció reparadora els períodes han de ser cíclics (24 hores). És a dir, dormir menys hores i pensar que fent-ho després "per recuperar" ja ho compensem, no funciona. 

No dormir prou hores es considera un dels factors importants que influeixen en la percepció de la qualitat de vida.

Anem, doncs, a revisar què podem fer per dormir millor:

Afavoreix un ambient confortable. Els elements que poden estimular o no la relaxació es troben en l'entorn. En general, un ambient ventilat, amb una temperatura agradable, sense olors desconegudes ni desagradables, amb un grau determinat d'humitat que permeti respirar confortablement, ajuda a relaxar-se. 

Sopa lleuger. El fet d'anar a dormir amb la sensació de tenir l'estómac distès després d'haver sopat d'una manera abundant pot fer que es tinguin problemes per agafar el son. A més, un sopar abundant propicia el reflux gastroesofàgic, que provoca cremor o pirosi. D'altra banda, la sensació de gana produeix inquietud, de manera que tampoc ajuda a relaxar-se, fet important per agafar el son. Fer un sopar lleuger i endarrerir una o dues hores el moment d'anar a dormir són mesures aconsellables per facilitar la inducció del son. També cal evitar les begudes excitants com el te, el cafè o els refrescos amb cafeïna i el cacau abans d'anar a dormir. 

Adopta una postura relaxada. Normalment les persones dormen de costat. Hi ha persones que acostumen a dormir de panxa enlaire o de bocaterrosa. Aquestes postures s'aprenen a la infància i, quan s'adopten, permeten relaxar-se i agafar el son amb facilitat. 

Modera l'activitat física abans d'anar a dormir. L'exercici físic moderat provoca cansament i afavoreix la inducció del son. Tanmateix, si l'activitat és excessiva o es practica abans d'anar a dormir, es fa difícil agafar el son. Per tot això, es recomana no fer exercici al final del dia o esperar el temps necessari perquè l'organisme recuperi la temperatura habitual i es trobi relaxat abans de ficar-se al llit. Aquest mateix concepte s'ha d'aplicar a l'activitat vinculada al treball o a activitats socials.

Vés al bany. La sensació de tenir la bufeta o el recte plens dificulta la relaxació necessària per agafar el son, per la qual cosa es recomana evacuar abans d'anar a dormir. Aquesta consideració és important especialment en les persones que necessiten ajuda per anar al lavabo.

Si vols saber més coses sobre com pots dormir millor, fes clic en aquest enllaç.

 

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB