Dimarts, 20 d'agost de 2019

Consells per millorar l'alimentació dels nostres fills

 

Consells per millorar l'alimentació dels nostres fills

Una de les nostres responsabilitats com a pares és establir unes pautes saludables que resultaran vitals per al desenvolupament i el creixement dels nostres fills.

Servei de Prevenció-Medicina del Treball, en col·laboració amb l’Associació Espanyola contra el Càncer, AECC / 22.07.19 - 09:35h

Sabem que els aliments que consumim determinen en major o menor mesura el nostre estat de salut. Ara bé, no només és important saber què hem de menjar per prevenir certes malalties i tenir una alimentació saludable, sinó que també cal saber quins costums hem de corregir per prevenir els mals hàbits que tant ens perjudiquen. Perquè no podem oblidar que una de les nostres responsabilitats com a pares és establir pautes saludables que resultaran vitals per al desenvolupament i creixement dels nostres fills.

Com podem convertir l'esmorzar en la millor manera de començar el dia 

L'esmorzar juga un paper fonamental en la nostra alimentació. No obstant, les presses o el fet que no tinguem gana a primera hora del dia fan que de vegades no esmorzem correctament. En el cas dels nens, a més, aquest comportament afecta negativament el rendiment escolar, i fins i tot pot ser l'origen de malalties com l'obesitat infantil, problemes cardiovasculars i més risc de patir determinats tipus de càncer en l'edat adulta.

No oblidem que l'esmorzar ideal, segons recomanen els experts, ha d'incloure un lacti, hidrats de carboni i fruita, però també hi ha altres aspectes importants que cal tenir en compte per fomentar uns hàbits adequats en l'esmorzar: 

  • És important dedicar atenció i temps a l'esmorzar. Intenta reservar almenys 15 minuts per esmorzar cada matí abans de sortir de casa. Procureu esmorzar asseguts i en una situació al més relaxada possible. 
  • Si pots, actua com a model i esmorza amb els teus fills. Els nens tendeixen a imitar les conductes dels qui els cuiden. Recorda que esmorzar és tan important per als nens com per als adults. 
  • Tria aliments saludables i apetitosos per als nens, s'ho menjaran millor. 
  • Cuida l'aspecte i la presentació dels aliments. Si tens plats divertits per als nens, fes-los servir a l'hora d'esmorzar, el menjar els resultarà més atractiu
  • Premia la bona conducta dels nens, sobretot quan els suposi un esforç. N'hi ha prou amb mostrar entusiasme i alegria quan facin alguna cosa bé. Paraules com "Que bé, Marta!" o una mostra d'afecte quan s'acabin la llet amb els cereals o el suc de taronja poden provocar un gran efecte en l'educació. 
  • Si els teus fills no s'acaben tot l'esmorzar, es poden endur el que no s'hagin acabat a l'escola.  
  • Quan el nen es resisteixi a esmorzar o a prendre els aliments més saludables, cal intentar ser persistent, regular i no cedir davant de les seves primeres negatives. No obstant, cal evitar castigar-los contínuament perquè l'esmorzar no resulti una situació desagradable. Les actituds responen millor als estímuls positius que als negatius.

Fer que els teus fills mengin fruita i verdura

Un fet que també preocupa els experts de la salut és el descens en el consum de fruites i verdures entre la població, especialment entre els més petits. Més encara quan la fruita i la verdura suposen una assegurança per a la salut, perquè aporten una gran quantitat de beneficis, entre els quals la quantitat necessària de vitamines, minerals i fibra.

Per tant, assegura't de complir la recomanació diària de consumir 3 o més peces de fruita cada dia i 2 porcions o més de verdures (preferiblement fresca i variada). Aquestes recomanacions t'ajudaran a aconseguir-ho:

  • Presenta la fruita i la verdura de manera atractiva. Netejar-la, tallar-la, col·locar-la de manera divertida, presentar-la en diferents formats (fresca, en compota, en puré, al forn...).
  • La verdura pot ser l'acompanyant perfecte d'un plat de carn o peix. D'aquesta manera, pot resultar més apetitós. 
  • La verdura també es pot preparar amb altres aliments més saborosos que la condimentin.
  • Ofereix als teus fills verdura i fruita variada, de diferents colors. Si des de petits acostumen el paladar a diferents gustos, és més probable que quan siguin adults consumeixin aliments variats.
  • Les característiques de la majoria de les fruites (individuals, no necessiten recipient ni condicions físiques especials) permeten consumir-les en un gran nombre de situacions. Anima els teus fills a endur-se fruita a l'escola per prendre a mig matí. 
  • Una de les aportacions importants de la fruita és la glucosa. Per aquest motiu, es converteix en un bon complement per als benerars. 
  • Inclou en tots els àpats una porció de verdura: com a acompanyant del plat principal, com a entrant en una amanida, com a ingredient més d'un plat de pasta o d'un rostit, en una pizza, etc. 
  • Si els nens no tenen gaire gana a l'hora de dinar, no permetis que sempre es deixin la verdura o la fruita i que només mengin el que els agrada més. 
  • Explica'ls que la verdura i la fruita són aliments importants per créixer i estar sans i que no són optatius.
  • Felicita'ls per la bona conducta, per exemple quan es mengin tota la verdura i la fruita. Amb una senzilla mostra d'afecte o alegria n'hi haurà prou. 
  • Intenta que el consum de fruita i verdura no es converteixi en una situació desagradable. Evita els nombrosos càstigs i baralles. T'aconsellem una bona dosi de paciència i constància per aconseguir els teus objectius..

Finalment, apunta't aquests altres consells per tenir en compte durant els àpats:

  • Estableix un horari regular per als àpats. Ensenya als nens que s'ha de menjar a unes hores establertes i que no s'ha de menjar fora d'hores. Aquestes rutines fomentaran l'autocontrol de manera que els nens aprendran que la seva gana estarà regulada per les hores dels àpats.
  • Evita premiar o castigar amb menjar. No recorris al menjar com a element de premi o de càstig, perquè es tendirà a ingerir aquells aliments més gratificants, normalment més calòrics i poc saludables.   
  • Evita mirar la televisió mentre mengeu. Quan això passa, s'està més pendent del programa de televisió que del que mengem i dels senyals de sacietat que envia el cos, de manera que acabem menjant més.
  • Recorda que el principal objectiu de menjar és alimentar-se. De vegades el menjar es converteix en un recurs soccial, per entretenir-nos o camuflar un estat emocional. És important que ensenyis els teus fills a superar moments com l'avorriment sense haver de recórrer al menjar. Si actuem com a model acceptant l'avorriment com una cosa natural i buscant altres alternatives com l'oci actiu, ajudarem a fer que els nens adquireixin autocontrol i que no recorrin al menjar per entretenir-se.
 

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB