Dimarts, 20 de novembre de 2018

Com podem afrontar el dol en una ruptura de parella

 

COIB

Com podem afrontar el dol en una ruptura de parella

Les ruptures de parella, independentment del motiu que les hagi causat, en la majoria de casos suposen un desajust emocional.

Servei de Prevenció en col·laboració amb el Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona / 11.07.18 - 08:57h

Quan vivim la pèrdua d'una persona estimada —sigui a causa d'una mort, d'una ruptura de parella o l'emancipació d'un fill— hem de passar un procés de dol, que no és altra cosa que la manera com el nostre cos i la ment s'adapten a aquest canvi.

Aquest procés pot ser més o menys dolorós en funció dels motius de la separació, així com de la manera com s'hagi produït el procés de distanciament. Si heu decidit posar fi a la relació de mutu acord, serà menys dolorós que si només ho vol un dels membres de la parella.  Quan el sentiment és el desamor, igualment s'inicia un procés de dol per la pèrdua d'allò que se sentia abans i que ara ha desaparegut. Per algunes persones és habitual arribar a tenir una situació de fracàs i que els serà molt difícil recuperar una altra experiència d'amor de parella de forma sincera i plena. 

Malgrat això, hi ha un seguit d'actituds i pautes que poden facilitar-te l'elaboració del procés de dol:

  • Dona't permís per sentir-te malament. No vulguis fugir del que sents, no amaguis el dolor i comparteix la teva tristesa. Dona't permís per plorar si ho necessites. El plor actua com a vàlvula alliberadora de la tensió interna.  
  • Normalitza la pèrdua. Experimentar tristesa és apropiat.
  • Busca persones que et permetin expressar-te tal com et sents. 
  • No amaguis els sentiments que et sorgeixin al llarg del procés de dol; viure'ls de manera intensa no comporta un desequilibri emocional.
  • Aprèn a viure en aquesta nova situació.
  • Independitza't emocionalment de qui fins ara era la teva parella i fes noves relacions. 
  • Dona't temps perquè les coses madurin. No vulguis córrer ni saltar-te etapes, aprèn a esperar. 
  • Prova noves activitats. 
  • Fixa't un objectiu clar i compleix-lo. 
  • Evita les situacions i les persones que alterin el teu estat d'ànim, que et neguitegin i destorbin. Per exemple, situacions on hi ha molta gent o persones que parlen molt i que diuen què és el que has de fer sense deixar espai per a la reflexió.  
  • Prepara't per a les recaigudes, especialment en dies assenyalats, com ara els aniversaris, el Nadal, les festes familiars, etc. 
  • Si et sobrepassa la situació o veus que no pots manejar-la tu sol, demana ajuda. 

Si al cap dels primers sis mesos no notes cap millora o al cap de dos anys no notes l'acceptació de la pèrdua, consulta l'equip de salut per descartar una malaltia o l'inici d'un dol complicat o patològic. Tens al teu abast el Programa de salut mental, contacta amb el personal sanitari del Servei de Prevenció: et podem ajudar! (extensió 88077). 

Consulta més informació sobre la ruptura de parella 

Aquest és un text adaptat de la plataforma infermeravirtual.com

 

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Anys

Canal TMB

Captura video

Club GENTMB

Club GenTMB