Pantalla de MouTV de gran format a l'estació de Roquetes de la línia 3 / Pep Herrero
Pantalla de MouTV de gran format a l'estació de Roquetes de la línia 3 / Pep Herrero

Com funciona… el sistema d‘informació MouTV

Amb una imatge dinàmica i atractiva, la programació de MouTV ens acompanya cada dia en el viatge, sigui en metro o en bus. Ens entreté en els temps d’espera, ens posa al dia i ens avisa de l'estat dels transports que utilitzem.

Marta Espinosa / 11.02.14 - 10:44h

T'has preguntat mai d'on surten els continguts que veiem a les pantalles i projectors de les estacions de metro i com es gestionen? D'entrada, MouTV no és un canal de televisió. En aquests gairebé tres anys de vida (es va estrenar el setembre del 2011), MouTV ofereix en temps real la informació del transport públic que l'usuari necessita, junt amb continguts informatius generals i de tipus pràctic que enriqueixen el seu viatge. Amb aquesta aposta per la informació, TMB s'ha situat a l'avantguarda internacional de la tecnologia aplicada a la millora de la qualitat del servei i la satisfacció del client.

1. Què és MouTV? És un sistema de videodifusió d'informació del servei que té com a objectiu principal oferir als usuaris de metro i de bus de TMB informació rellevant relativa a l'estat del servei per facilitar els seus desplaçaments en transport públic. La programació es complementa amb continguts i notícies d'interès general i publicitat. MouTV va néixer per complir els següents objectius:

  • Oferir tota la informació del servei de transport públic que l'usuari necessita per completar satisfactòriament el seu itinerari.
  • Enriquir l'experiència de viatge, mitjançant l'acció de continguts informatius generals i de tipus pràctic.
  • Constituir-se en referència en innovació, disseny i tecnologia aplicats a la informació utilitària.
  • Assegurar la pròpia sostenibilitat mitjançant els ingressos publicitaris.

2. On el puc veure? Actualment, MouTV es pot veure en més de 2.850 punts d’emissió de les xarxes de metro i bus de TMB a la ciutat Barcelona i la seva àrea metropolitana. Concretament, en 53 estacions de metro a través de projectors d'alta resolució i pantalles TFT, a l'interior d'una vuitantena d'autobusos equipats amb monitors a l'interior del vehicle, en un centenar de trens de metro que circulen a les línies 1, 2, 3, 4, 5 i 9/10 i en quatre centres d'atenció al ciutadà (Punts TMB). Cal destacar la pantalla més espectacular: el videomosaic de leds de 4 x 2,25 metres situat a l'estació d'Espanya de la línia 1.

3. Quin tipus de continguts ofereix el MouTV? La programació de MouTV és contínua, variada i cobreix la major part de l'horari de funcionament dels serveis de transport de TMB. El MouTV emet bàsicament contingut que classifiquem en 3 tipologies: informació de servei, notícies d'actualitat i publicitat.

4. Com arriben els continguts als punts d'emissió? La vertadera "cuina" de MouTV és un gestor dels continguts (un programa informàtic connectat a un servidor) que rep diferents entrades d'informació i dóna sortida als múltiples escenaris de difusió. Les fonts d'informació (alertes de metro i bus, notícies d'actualitat i corporatives i publicitat) es transformen en avisos de servei ("scrolls", pantalles grogues, termòmetre de parades, temps d'espera per al proper tren) que avisen els usuaris d'afectacions o incidències que modifiquin el normal servei del mitjà de transport. Les alertes que s'emetin poden ser des de l'aturada d'una línia de metro fins a missatges d'anul·lació de parades d'autobús o avisos d'alteracions de recorreguts de línies de bus per una competició esportiva, per exemple. A això s'hi sumen les càpsules informatives amb les notícies d'actualitat (del món o de TMB) que envia la productora i la publicitat que gestiona l'exclusivista, que formen la graella base (els vídeos) que veiem a les pantalles. Tota aquesta informació d'entrada arriba a la "cuina" i aquí s'ordena, s'hi dóna forma i s'indica quan i on es vol emetre i s'envia a través d'internet a les pantalles i projectors de les andanes de les estacions i als Punts TMB, via 3G als trens i per wifi als monitors dels autobusos. Les pantalles emeten la informació que se'ls envia perquè tenen un receptor al darrere (en realitat, un ordinador) que carrega els continguts que li arriben i, si tot és correcte, fa que es puguin veure al punt d'emissió desitjat.

 El sistema d'informació MouTV

5. Veiem el mateix cada dia i a tot arreu? MouTV estrena una programació nova cada dia, tot i que, de vegades, alguns continguts que es consideren interessants es poden reproduir més d'un dia. A més, al llarg de la jornada la programació s'enriqueix amb novetats d'última hora. 

Però de fet, no veiem ben bé el mateix a tot arreu. La programació a les andanes de metro, interior de trens (L1, L2, L3 i L5) i autobusos és la mateixa i s'actualitza cada dia. Provisionalment, els trens de la sèrie 9000 de les línies 4 i 9/10 tenen una programació de cadència setmanal, ja que la seva tecnologia és diferent. Continuem treballant per igualar-los als altres trens.

6. La informació de servei és prioritària? Absolutament, sí. La informació relativa al servei conviu el 100% del temps amb la resta dels continguts d'interès general i de caire publicitari.

Cada pantalla pot emetre dos tipus diferents d'informació de servei: dades en temps real amb informació lligada al punt d'emissió (temps de pas del proper tren a les andanes, propera parada a l'interior dels autobusos) i missatges de text amb alteracions del servei, programades i no programades. La tecnologia de MouTV permet fins i tot que en situacions d'emergència el canal pugui interrompre l'emissió per comunicar un missatge d'alerta des del centre de gestió.

7. I què passa quan hi ha una incidència? Imaginem que la línia 1 del metro atura el servei per l'avaria d'un tren. Això és un missatge prioritari per a MouTV. Automàticament, el centre de control de metro envia un missatge (en aquest cas, "Línia 1 servei aturat per una incidència") que immediatament es reproduirà com un text sobre un fons groc (per indicar alteració al servei). Aquest missatge atura tota la programació i es deixa veure a les pantalles de MouTV ubicades a les andanes de la L1 i també a les estacions d'altres línies que hi tenen correspondència. A la resta de línies apareix el mateix missatge en un format tipus "scroll". De moment, aquest servei d'informació funciona els dies feiners, de 6.30 a 20.30 hores, amb la intenció d'ampliar-ne l'horari de cobertura.

8. Qui elabora les notícies i de quina temàtica són? Els continguts d'interès general els elabora una productora sota la direcció de TMB i són breus càpsules informatives de 20 segons que recullen l'actualitat del dia, amb un titular i dues frases explicatives. Són de temàtica molt variada i pretenen donar a l'usuari continguts diversos, útils, rigorosos i entenedors. Sorprèn l'ampli ventall de seccions i temes que abasta MouTV: actualitat de Barcelona i l'àrea metropolitana, Catalunya, Espanya i internacional, economia, ecologia, esports, cultura, agenda, música, cinema, tendències, curiositats, tecnologia, videojocs, llibres, el temps i també la informació corporativa de TMB.

9. Quantes notícies veiem al llarg d'un dia? Cada dia veiem una mitjana de 25 notícies diferents a MouTV, això suma unes 9.125 l'any. Durant la jornada, aquestes càpsules informatives s'alternen amb els anuncis, que gestionen els exclusivistes, i les campanyes i les col·laboracions corporatives. Tots aquests vídeos conformen el que entenem com a programació o graella de MouTV, amb una durada aproximada d'uns 15 minuts i que es va repetint al llarg del dia a mode de bucle. Com que es pot actualitzar al minut gràcies a la càrrega via internet, MouTV actualitza la programació quatre cops al dia (matí, migdia, tarda i vespre) amb vuit notícies que renoven la graella i mantenen al dia els usuaris en els seus desplaçaments en transport públic.

Les fonts dels continguts generalistes són els serveis informatius de Barcelona Televisió, l'agència Efe, la Xarxa de Notícies i tots els diaris del dia.

10. Què s’emet a MouTV i quins continguts en queden fora? MouTV es regeix per un llibre d'estil propi (com tenen els mitjans de comunicació) que ajuda a marcar les pautes del canal i on es detallen des dels criteris d'estil que ha de tenir la redacció de notícies fins al disseny i la imatge del canal. Els principis legals i ètics són els que regeixen la professió periodística. En la selecció de notícies, MouTV segueix una agenda pròpia de temes basats en la proximitat (predominen les informacions de Barcelona i l'àrea metropolitana), l'interès general i la vocació de servei públic. Hi tenen preferència els fets verificables i les dades. No es recullen opinions ni declaracions. S'eviten la violència i la morbositat. Tampoc es segueix la informació de successos i del cor.

Compartir

Informació relacionada

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB