Una volta al món en 150 metros
Les xarxes de metro són el principal sistema de transport d'unes 150 ciutats d'arreu del món, amb un total de 540 línies que transporten en conjunt uns 150 milions de passatgers per dia (segons dades del 2013).
Àsia, amb 50, i Europa, amb 45, concentren dues terceres parts de les xarxes de metro del món. Darrere seu trobem Euràsia i Amèrica Llatina, amb 16, Amèrica del Nord amb 15 i l'agrupació del Pròxim Orient i Àfrica del Nord amb 6. Són algunes de les dades recollides per la UITP i que hem resumit en la infografia adjunta.
Com es pot veure al gràfic, el de Tòquio és el metro que transporta més passatgers, amb gairebé 3.300 milions de viatges en un any (2012). Nova York, amb el nombre més alt de viatges d'Amèrica del Nord, 1.700 milions, ocupa el setè lloc de la classificació. I pel que fa a l'Amèrica Llatina, el metro de Ciutat de Mèxic és el que registra més viatges, uns 1.600 milions.
A Europa, les principals xarxes de metro per afluència són les de París, que tanca el grup dels top 10, i la de Londres, que se situa en el lloc 11è del rànquing.
Unes xifres que no paren de créixer
L'any 2013 es van inaugurar els metros de Brescia (Itàlia), Yongin (Corea del Sud), Harbin i Zhengzhou (Xina). De fet, el ritme de creixement de les xarxes de metro és imparable. Enguany ha començat a funcionar el metro de Panamà, no inclòs a l'estadística. L'Àsia és al capdavant en nombre de nous metros, 23 d'inaugurats des de l'any 2000, encara que la regió del Pròxim Orient i Àfrica del Nord és la que ha tingut un creixement més significatiu durant aquest període, amb la posada en marxa de 4 de les seves 6 xarxes de metro.
De fet, no només creixen les xifres pel que fa al nombre de noves xarxes. Moltes ciutats han optat per ampliar les infraestructures existents, fins arribar a un total de 9.000 estacions de metro i 11.000 quilòmetres de vies.
Si tenim en compte l'extensió de les xarxes, el top 10 l'encapçala el metro de Xangai, que supera els 500 quilòmetres. Novament, Àsia se situa al capdavant, amb cinc ciutats en aquest rànquing (Xangai, Pequín, Seül, Tòquio i Canton). En aquesta classificació destaca Londres com la infraestructura no asiàtica amb més quilòmetres, i Nova York, Moscou, Madrid i París completen la taula.