Com funciona... la previsió de temps d'arribada del bus
Fa uns quants anys que és possible saber el temps aproximat que queda perquè arribi l'autobús a una parada determinada. El sistema de càlcul i difusió de les previsions motiva sovint preguntes d'usuaris, que aquí mirarem de respondre.
El setembre del 2005 s'estrenava en vuit línies el TMB iBus, un sistema per saber el temps aproximat que falta perquè un autobús arribi a la parada. S'havia d'enviar un SMS des del telèfon mòbil, amb el codi de la parada, i esperar la resposta, o bé fer la consulta a través del navegador del mateix telèfon.
Avui es pot saber aquesta previsió per 334 pantalles situades a les parades (les clàssiques de leds, les solars de diferents models i les tàctils), les aplicacions mòbils (TMB Virtual, TMB Maps), la web de TMB i la seva versió mòbil, a més del sistema original per SMS, i per a totes les línies de la xarxa. Fins i tot, amb un telèfon intel·ligent, n'hi ha prou de captar el codi QR de la parada perquè s'obri al navegador una pàgina amb els temps de pas de totes les línies que hi paren.
Saber la previsió d'arribada ha estat una millora substancial del servei, perquè ajuda a organitzar-se i estalvia temps i maldecaps. Això ha estat possible gràcies a la incorporació de tecnologies avançades a la gestió de l'autobús i dalt dels mateixos vehicles. Tot i que és un servei consolidat, continua generant dubtes i consultes per part dels usuaris. Per això hem traslladat les deu més freqüents al responsable de projectes tecnològics de Bus, Mario Santamaría. I a més hem elaborat un gràfic que explica com s'obté i es processa la informació que es veu a les pantalles i dispositius.
1. Les previsions són les mateixes en tots els canals? En el cas de les línies de TMB l'origen de la informació és el mateix: el posicionament GPS de l'autobús en el seu itinerari transmès a través del SAE (sistema d'ajuda a l'explotació). La previsió també és única, perquè la fa el mòdul de previsions i l'envia a un únic servidor de previsions. Hi pot haver petites diferències segons el canal de la consulta, perquè uns van directament al servidor i d'altres, com les pantalles de les parades, es transmeten per via telefònica i a través d'un altre servidor, anomenat d'integració, de l'empresa gestora del mobiliari urbà.
2. D'on ve la informació de les línies d'altres operadors? L'empresa Tusgsal, que opera línies del Barcelonès Nord i part del NitBus, i l'ATM disposen dels seus propis SAE, que faciliten al servidor d'integració les dades de línies metropolitanes que es mostren en algunes pantalles junt amb les de les línies de TMB.
3. Com es calcula la previsió d'arribada de cada bus? Es té en compte la velocitat instantània de l'autobús, la distància de la parada i l'historial de temps de recorregut assolits en el mateix tram en dies anteriors. D'aquesta manera s'incorpora l'efecte que probablement tindran els semàfors, per exemple, en el temps de trajecte.
4. Pot ser que el temps s'allargui o s'escurci? La previsió de temps d'arribada es va actualitzant segons la marxa de cada autobús, el temps que ha estat aturat en les parades anteriors, la cadència dels semàfors i les incidències a la via pública.
5. Cada quan s'actualitza la informació? El SAE refresca la informació de posició de cada bus amb una freqüència variable, per sota de 40 segons, i les pantalles refresquen les dades en un cicle intern d'entre 20 i 40 segons. Si la consulta és via web, aplicacions o web mòbil, les dades són del mateix servidor de previsions, però hi pot haver un petit decalatge de temps, de menys d'un minut, propi del canal de transmissió.
6. L'autobús arriba abans o més tard del que anuncia el sistema. Per què? El sistema TMB iBus té un marge de tolerància d'un minut de més o de menys, a causa del temps de processament i de transmissió de les dades. Per això diem que és una previsió aproximada.
7. De vegades llegim "imminent" i l'autobús ja ha passat. La indicació "imminent", igual que les fletxetes que mostren les pantalles, vol dir que l'autobús és a la zona d'influència de la parada, amb un marge d'oscil·lació d'un minut.
8. Arriba un bus a la parada quan la pantalla diu que falten 8 minuts. Quan falla la localització d'un autobús, o hi ha un equip del sistema d'informació embarcat espatllat, el sistema no té dades d’aquest vehicle. Llavors busca el següent de la mateixa línia i elabora la previsió de temps d'aquest segon cotxe. Per això pot arribar a la parada un autobús que no ha estat anunciat.
9. Per què surt el missatge "pantalla temporalment fora de servei"? Vol dir que la pantalla no té dades fiables per mostrar, per alguna fallada en el sistema, o microtalls de les comunicacions. Normalment es restableix al cap de pocs minuts.
10. A vegades el missatge és "no info". Vol dir que no hi ha previsió de cap autobús localitzat correctament i que estigui a menys d'uns 30 minuts de distància.