Els voluntaris del tren històric
Ara fa quatre anys TMB va decidir reviure el primer comboi de metro, posat en servei el 1924, en un nostàlgic trajecte històric a la línia 2 de metro. Des de llavors, cada any es reviu aquest fet, i aquest any el recorregut s’ha fet la matinada del 24 al 25 d’abril.
Per poder posar-lo en funcionament, l’empresa compta, en aquests moments, amb més d’una trentena de voluntaris que durant unes hores ens traslladen a principis del segle passat. Aquests voluntaris de l’empresa són de Comandaments Tècnics Operatius -CTO- de la xarxa de Metro i Portes cotxeres de línia 2, la majoria.
En aquesta nit de retorn al passat, aquests apassionats del metro s’han encarregat de les feines de conduir el tren, vigilar les instal·lacions, obrir les portes dels vagons, així com donar la sortida del tren i fer-ne el seguiment des del Centre de Control de Metro.
També s’han encarregat de controlar i gestionar les estacions afectades pel recorregut, tot garantint el correcte funcionament dels equips, sistemes i instal·lacions, en definitiva vetllant perquè aquesta nit inoblidable passés al record col·lectiu com una nit màgica.
L’equip de voluntaris
CTO L1: Emilio Álvarez Gómez, Faustino Lorente Gómez, Joaquín Baena Gómez, Eduardo Núñez Losada, Luis Menéndez Casino, Jordi Álvarez Linares, Carlos Duran Franch, Joan Bordera Plana.
CTO L2: Xavier Hernández Pijuan, Jose Carlos Varela López, Àngel Papaceit Tobías, Luis Asensio Pérez, Juan José Carrasco Pérez, Diego Balsera Rodríguez, Alejandro Martínez Merino, Raúl Calvo Lamela, Albert Alvero Parrilla.
CTO L3: Joan-Carles Oller Trenzano, Daniel Marsa Manteca, Francisco Ramiro Martín, Iván Sánchez Cristino.
CTO L4: Julián Moraleda Tello, David Gil Muñoz, David Manuel Gorgoso Gandoy, Javier Mourin Barreiro.
CTO L5: Benjamin Deiros Trabado, Eloy Inglés Morera, Rafael Villarreal Barranco, Manuel Diego Castaño Giner, Francisco Martos Roldán, Xavier Saco Fernández.
Material Mòbil Línia 2: Samuel Pareja García, Luis Miguel Cabrejas Fraile, Rafael Marcos González, Oliver Montoro Tudela, Josep Garcia Creixems.
Seguretat i Protecció: Severino García Vega.
Una mica d'història
Aquests trens, que al cap dels anys s’anomenarien sèrie 300, són els que van inaugurar, el 30 de desembre del 1924, la línia del Gran Metro entre Lesseps i Catalunya, la primera de Barcelona i precursora de l’actual L3. El febrer del 1973 aquests trens van començar a funcionar també a la L4, construïda a partir de l’antic ramal de Correus del Gran Metro. Els trens de la sèrie 300 van estar en funcionament durant més de 60 anys, fins a finals del 1987, quan es van retirar del servei comercial.
Per celebrar la commemoració dels 75 anys del metro de Barcelona, el febrer del 1999, es van recuperar tres cotxes d’aquesta sèrie: els anomenats M1-M6-M8, segons la numeració original.
Es van restaurar i van recuperar el color original del 1924. Actualment es conserven a les cotxeres del Triangle Ferroviari i s’han convertit en integrants valuosíssims de la col·lecció històrica de TMB.