El BYD K9, primer autobús 100% elèctric de la flota
TMB disposarà durant dos anys d’un autobús elèctric d’última generació, silenciós i que no produeix emissions contaminants, per posar-lo a prova en el funcionament ordinari en diverses línies de passatgers.
TMB ha contractat amb l’empresa xinesa d’automoció BYD el lloguer durant dos anys d’un autobús del model K9, el primer vehicle elèctric pur de transport col·lectiu que circularà de manera continuada per la ciutat de Barcelona.
L’acord s’emmarca en l’interès de TMB d’adoptar les tecnologies més avançades des del punt de vista ambiental per oferir un transport públic eficaç amb la millor qualitat i el menor impacte en l’entorn. Actualment la companyia ja disposa de la flota d’autobusos més neta d’Europa, gràcies a l’aposta pels vehicles híbrids i de gas natural comprimit, i a la incorporació de filtres anticontaminants en els vehicles dièsel. En paral·lel, no deixa d’explorar el mercat a la recerca dels productes més innovadors i eficients que la indústria va desenvolupant.
La prova intensiva de l’autobús de BYD permetrà contrastar si un vehicle elèctric pur, alimentat per bateries i que no emet localment gasos de cap tipus ni soroll, pot assumir un servei de transport de passatgers en una ciutat com Barcelona amb prestacions semblants d’autonomia, confort i rendiment a un altre vehicle de la flota actual i amb uns costos per viatger i quilòmetre també equivalents.
Cinc hores de càrrega i 250 km d'autonomia
L’autobús K9 és del tipus estàndard, de 12 metres de longitud i tres portes. El propulsor és un conjunt de dos motors elèctrics de 90 kW cadascun, alimentats per una bateria d’ió-liti amb nucli de ferro de 324 kWh. Segons el fabricant, el cotxe es pot carregar en cinc hores i té una autonomia de 250 quilòmetres, suficient per a una jornada de servei en una línia urbana.
El vehicle és semblant al que va fer una curta estada a Barcelona el juny del 2012 en règim de cessió. Durant tres dies va fer recorreguts sense passatgers en els itineraris de les línies 44 i 55, amb resultats favorables.
En els dos anys de proves, que començaran el juliol vinent, TMB vol experimentar a fons amb la tecnologia del vehicle elèctric, per avaluar els costos reals d’operació, manteniment i infraestructura, la fiabilitat dels components, l’estalvi energètic, el guany mediambiental i el retorn de la inversió, en comparació amb un vehicle clàssic dièsel. En aquest temps, la seva base de càrrega i manteniment serà a la cotxera de Triangle. El lloguer de l’autobús, per import d’11.580 euros mensuals, inclou el manteniment del vehicle i la possibilitat d’adquirir-lo al final del període si l’empresa considera interessant que passi a formar part de la flota de manera permanent.