Millores per a la regulació dels busos
En resposta a la necessitat que tenien els comandaments de carrer per conèixer l’estat de la línia en temps real i poder actuar a l’hora de regular-la, s’ha creat una aplicació que permet visualitzar la situació real de cada cotxe i actuar per millorar la regularitat del servei.
El personal d’explotació de carrer ─comandaments d’explotació (CE) i cap del grup operatiu de línies (CGOL)─ tenia la necessitat de disposar d’una eina o sistema portàtil per saber en tot moment, per línies i/o zones, on estan situats els autobusos i com estan circulant en temps real respecte a l’horari teòric. Per disposar d’aquesta informació que facilita el sistema d’ajuda a l’explotació, (SAE), era necessari contactar amb la sala del centre de regulació del trànsit, (CRT).
Davant les possibilitats que actualment ofereix la tecnologia ─ràdio, 3G, telèfon i d’altres sistemes tecnològics─ els tècnics del departament de sistemes d’Operacions i Projectes van adaptar, mitjançant programes i cartografies específiques ─unes de creació pròpia i altres ja existents al mercat─ tota la informació necessària a aquesta nova tecnologia i es va buscar un model de PDA que s’adaptés a les necessitats quant a mida, pes, colors de pantalla, duració de bateria, reflexos de llum, rapidesa refrescant pantalles, velocitat de recuperació i emmagatzematge de dades, etc.
Objectiu i avantatges
L’objectiu és poder controlar i regular les línies d’autobusos al carrer, i alhora poder informar millor els clients gràcies a un coneixement més gran del funcionament de la línia.
El principal avantatge és que es pot saber en temps real i des de qualsevol punt de la xarxa la situació de cada cotxe d’una línia i, a partir d’aquí, mantenir la regularitat i la puntualitat de la línia i efectuar, si és necessari, les accions reguladores convenients.
Aquesta nova eina es complementa amb l’emissora TETRA, des d’on es pot establir comunicació directa amb qualsevol autobús.
El CE que disposi de la PDA amb la nova aplicació té un petit SAE portàtil en qualsevol punt de la xarxa d’autobusos.
Qui utilitza aquest equips
Actualment es disposa de 135 equips SAE-PDA distribuïts:
* 100 comandaments d’explotació
* 2 comandaments de control del frau
* 26 CGOL com a responsables de les línies.
* 5 caps d’explotació: els quatre CON més el centre de regulació d’operacions, (CRO).
* 2 directors de centre per a consultes i controls.