La Karma protagonitza la campanya de bus sobre el bon ús dels lavabos als finals de línia
Avui ha començat la instal·lació a totes les cabines de lavabo de la nova senyalització amb recomanacions i recordatoris bàsics sobre el seu bon ús indicant que es tracta d'un espai compartit
Aquesta campanya neix de la iniciativa Millora de les instal·lacions i ús dels WC als finals de línia de bus que el grup Observatori Multidisciplinari del servei de Bus, del projecte Experiència conductor de bus, ha estat treballant al llarg d’aquest últim any.
La iniciativa, consistent en la implementació de senyalització específica i recomanacions bàsiques per a un millor ús i conservació de les cabines, en tractar-se d'un espai compartit, s'ha materialitzat en una campanya de sensibilització, civisme i bon ús dels lavabos protagonitzada pel personatge de la Karma, que a través de missatges divertits i pròxims al personal de conducció consciencia sobre la importància del bon ús dels lavabos per al benefici de tots i totes. A partir del dilluns 22 s’anirà instal·lant la cartelleria a totes les cabines de WC de la xarxa de bus.
Coincidint amb la instal·lació dels cartells hem entrevistat tres companys que han estat en el procés des del primer dia: la Mónica R., el Manuel R. i el David A. Cal destacar que la Mónica i el Manuel han estat els precursors de la idea i hi han treballat fins al moment d'implementar-la.
Què podeu dir de la vostra experiència participant com a equip, identificant problemes, debatent propostes i creant solucions? Us sentiu satisfets dels resultats?
Mónica: Abans de res, m'agradaria agrair-vos l'oportunitat de ser partícip en aquesta iniciativa.
Ha estat una experiència molt enriquidora, ja que cadascun dels companys i companyes que hi hem participat hem comentat els problemes que ens trobàvem diàriament en fer ús d'aquestes cabines de WC, i entre tots intentàvem trobar solucions sobre aquest tema.
En diverses reunions vam estar amb els diferents responsables que s'encarreguen d'aquesta àrea: José Manuel Morales, director de projectes; Guillem Camarasa, director CSX; Sergi Martínez, responsable PRL, i José Luis Quesada, responsable OTT. Ens van explicar tot el que hi havia previst de canvis i millores, i sobretot vam poder entendre com funciona, ja que no sols depèn de TMB poder posar una cabina de WC que no sigui química, ja que darrere de tot això es necessiten autoritzacions de l'Ajuntament, permisos d'obres, etc. En definitiva, me'n sento molt orgullosa, ja que tot el que hem proposat i era factible s'ha dut a terme.
Manuel: Sí que estic satisfet amb els resultats.
David: Per a mi, tot el que està relacionat amb la millora contínua em resulta molt estimulant i em fa percebre que des de l'organització es treballa amb el coneixement dels que estan al peu de canó, que són els que veritablement coneixen els problemes, deficiències o millores. El millor de tot és estar en un equip que fa veure diferents punts de vista.
Des de l'inici, a finals de l'any 2019, fins on crèieu que evolucionarien les vostres idees i propostes inicials?
Mónica: No imaginava que arribarien tan lluny aquestes idees, que ens escoltarien els diferents responsables i directius, però gratament em va sorprendre. Hem fet diverses reunions, hem visitat conjuntament la “Cabina Evo” del final de la V5 al Passeig de la Zona Franca, amb els responsables anteriorment descrits i hem pogut parlar in situ de les problemàtiques que ens trobàvem diàriament amb el Raül Cano i el David Alcaide.
Manuel: Al principi no esperava gaires solucions, perquè hem topat amb normatives municipals que han dificultat alguna iniciativa, però gràcies a l'interès que han mostrat els diferents caps dels departaments involucrats en el projecte, s'han pogut tirar endavant.
David: La veritat és que ha superat les expectatives, ja que a vegades creiem que les nostres idees o millores cauen en sac foradat.
Al final de tot aquest temps en què heu fet aportacions i col·laborat en el benefici dels companys/es, diríeu que s'han cobert expectatives individuals o més aviat col·lectives?
Mónica: Crec que s'han cobert totes dues expectatives, encara que és necessària la conscienciació per part de tots els companys i companyes per aconseguir l'objectiu de mantenir les cabines netes i lliures de fum.
Manuel: Les expectatives que s'han cobert al meu entendre són col·lectives, perquè les solucions són una millora per a tots.
David: El primer, per naturalesa de l'ésser humà, pensaríem que es cobreixen les expectatives individuals, però en realitat són col·lectives perquè són les propostes d'un equip de persones.
Participaries en una altra iniciativa i animaries altres companys/es a participar-hi?
Mónica: Sí, per descomptat que sí, l'empresa ens vol escoltar i ajudar.
Manuel: Sí, participaria en altres iniciatives i animaria tothom a participar-hi.
David: Sens dubte. El resultat ha motivat molt més la implicació i sobretot la il·lusió d'exposar propostes per a tots i el reconeixement de ser membre d'un grup.