La informació del transport entra al programa BCN Contactless
Les estacions de metro i les parades d'autobús de la plaça d'Espanya són les primeres que estan incorporant punts d'accés al servei d'informació de proximitat Barcelona Contactless mitjançant telèfons mòbils amb internet.
La informació del servei de metro i bus s'ha afegit a la plataforma mòbil Barcelona Contactless, junt amb la de les biblioteques, el Bicing, les oficines de turisme, les farmàcies, els hotels, l'àrea verda, les obres, els monuments i moltes altres que en conjunt configuren una eina valuosa per als ciutadans que posseeixen un telèfon mòbil amb connexió a internet ("smartphone").
Al mateix temps, els punts d'accés a aquesta plataforma d'informació de proximitat s'estan incorporant a les estacions de metro i parades d'autobús, començant per les de la plaça d'Espanya. Consisteixen en uns vinils adherits al plafó d'informació de les marquesines de bus i dels opis exteriors del metro, que contenen el codi QR i el xip del sistema de comunicació NFC, les dues tecnologies de connectivitat més difoses actualment, junt amb els distintius del programa Barcelona Contactless i la marca BCN Smart City.
En parades de bus i accessos de metro
La col·locació de punts d'accés continuarà fins a cobrir la totalitat de les parades d'autobús i els accessos de metro del municipi barceloní el primer trimestre del 2015. I no sols es poden trobar al transport, sinó també en equipaments, punts d'interès i llocs públics diversos. La idea és passar del miler de punts d'accés actuals a 4.000 a tot Barcelona.
El funcionament és senzill. Simplement acostant el seu telèfon amb NFC al punt d'accés o llegint el QR que hi figura, els usuaris accedeixen a un web mòbil en tres idiomes (català, castellà i anglès) que els proporciona informació específica i precisa del moment i del lloc en relació a l'assumpte que els interessa. Per això els responsables del projecte el defineixen com "una finestra de la Barcelona física a la Barcelona virtual".
Enllaços útils per moure's
Un cop fet el contacte, el web mòbil presenta enllaços al buscador de rutes de transport Vull Anar, a la secció d'atenció al client del web de TMB, a les parades de bus i metro de l'entorn, a altres punts d'interès de la zona i a les últimes actualitzacions del perfil d'informació i atenció de TMB a Twitter. En el cas de les parades de bus, hi apareix a més la previsió d'arribada dels dos pròxims vehicles de cada línia.
La iniciativa, impulsada des de l'Institut Municipal d'Informàtica, és un projecte pioner en què s'hi han implicat tant agents públics com privats i d'àmbits tan diferents com la cultura, la mobilitat o el turisme. Aprofitant la popularitat creixent dels "smartphones", pretén donar resposta a les noves necessitats de les persones que viuen, treballen o visiten Barcelona pel que fa a l'obtenció d'informació en mobilitat, i fer-los partícips i beneficiaris de primera mà del desplegament de BCN Smart City als carrers de la ciutat.