Vies i andana de l'estació de Mercat Nou als anys 50 / Arxiu TMB
Vies i andana de l'estació de Mercat Nou als anys 50 / Arxiu TMB

Totes les estacions de metro, sota cobert

Mercat Nou, de la línia 1, i Torre Baró - Vallbona, de la línia 11, van ser les darreres estacions a l'aire lliure de la xarxa de metro de Barcelona fins que l'any 2009 totes dues van ser cobertes. Però n'hi havia hagut més.

Gustau Lamadrid / 28.04.14 - 16:11h

Tot i que durant molt de temps el metro de Barcelona va tenir algunes de les seves estacions a l'aire lliure, actualment ja no n'hi ha cap en actiu d'aquestes característiques d'ençà que Mercat Nou de la línia 1 i Torre Baró - Vallbona de la línia 11 es van remodelar per passar a ser estacions cobertes.

L'antiga estació a l'aire lliure de Mercat Nou es va inaugurar el 10 de juny de 1926 com a part del primer tram del Metro Tranversal, després línia 1, que anava des de la Bordeta a la plaça de Catalunya. La seva longitud, de 3.948 metres, es distribuïa en nou estacions: la Bordeta, Mercat Nou, Sants (ara Plaça de Sants), Hostafrancs, Espanya, Rocafort, Urgell, Universitat i Catalunya. D'aquestes, les de Bordeta i Mercat Nou estaven construïdes a l'aire lliure, així com també l'estació original de Santa Eulàlia, que es va inaugurar més tard, l'1 de juliol de 1932, com a nova terminal d'aquesta línia.

Nova estació de Santa Eulàlia

El 23 de desembre de 1983 la línia 1 es va prolongar fins a la Torrassa, la qual cosa va comportar la construcció d'una nova estació de Santa Eulàlia, ja coberta, i la desaparició de l'estació de la Bordeta, que va restar fora de servei definitivament.

Amb aquestes modificacions, només quedava Mercat Nou com a estació descoberta de la línia 1. Després de molts anys, el 2008 es va tancar aquesta instal•lació per construir un calaix que canviaria completament la seva fesomia. Així, Mercat Nou es reobria el juny del 2009 totalment remodelada i coberta.

Pel que fa a Torre Baró – Vallbona, de la línia 11, va ser inaugurada com a estació descoberta el desembre del 2003, però l’estiu de 2009, aprofitant que es va tancar per posar-hi les portes d'andana amb motiu de l'automatització, es van cobrir les vies amb una mena de metacrilat.

Estacions en viaducte a la línia 9/10

Les estacions de superfície convencionals i descobertes tornaran a formar part de la tipologia d'estacions del metro de Barcelona amb la línia 9/10, ja que el ramal de la Zona Franca, concretament el tram de línia 10 que anirà des de la ronda Litoral fins a la Zona d'Activitats Logístiques, acull tres estacions construïdes a l'exterior sobre un viaducte amb vies paral•leles i andana central.

Les futures estacions a cel obert són Zona Franca Litoral, Zona Franca Port i Zona Franca ZAL, les quals estan pràcticament acabades i pendents d'entrar en servei.

Accés a l'estació Mercat Nou des del carrer Jocs Florals durant els anys 50 / Arxiu TMB
Accés a l'estació Mercat Nou des del carrer Jocs Florals durant els anys 50 / Arxiu TMB
La desapareguda estació de la Bordeta el dia que es va inaugurar el Transversal l'any 1926 / Arxiu TMB
La desapareguda estació de la Bordeta el dia que es va inaugurar el Transversal l'any 1926 / Arxiu TMB
El president de la Generalitat, Francesc Macià, va inaugurar l'estació de Santa Eulàlia l‘any 1932 / Arxiu TMB
El president de la Generalitat, Francesc Macià, va inaugurar l'estació de Santa Eulàlia l‘any 1932 / Arxiu TMB
Pla general de l'antiga estació de la Bordeta i dels tallers de Santa Eulàlia al fons (1926-1930) /Arxiu TMB
Pla general de l'antiga estació de la Bordeta i dels tallers de Santa Eulàlia al fons (1926-1930) /Arxiu TMB

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
L1 / L9 / L10 / L11 / Metro
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB