Tingues cura del teu correu electrònic a la feina. Protegeix-te!

Verificar els destinataris, utilitzar la còpia oculta i controlar els documents que s’adjunten al correu electrònic són algunes pràctiques que pots fer per minimitzar riscos i protegir-te dels ciberdelinqüents

Eloi Blanes / 30.09.25 - 10:40h

En el treball diari de TMB és habitual fer ús del correu electrònic i les eines digitals. Aquests instruments faciliten la comunicació, la gestió documental i la coordinació, però també poden comportar riscos quan no se’n fa un bon ús.

Una de les pràctiques més importants per evitar riscos és verificar sempre els destinataris abans d’enviar un correu electrònic. Per tal de no exposar dades personals de manera indeguda és clau evitar incloure persones no autoritzades i utilitzar el camp CCO (en còpia oculta). D’aquesta manera, les dades dels destinataris i destinatàries no seran visibles per a ningú. Aquesta pràctica guanya encara més rellevància en comunicacions massives que tenen un abast molt gran. 

Per altra banda, també cal extremar les precaucions quan es comparteixen documents que contenen informació delicada. Un exemple, són els ‘mails’ que tenen dades personals sense cap mena de seguretat. En els correus electrònics, s’ha de procurar no incloure cap informació personal, però en cas que sigui necessari, s’han de protegir els arxius amb contrasenya i, si és possible, utilitzant sistemes de xifratge. 

Fes un ús adequat del correu electrònic corporatiu

Una recomanació important és evitar l’ús de correus personals per a qüestions laborals, ja que no ofereixen les mateixes garanties de seguretat que els corporatius. En aquest sentit, els treballadors i treballadores de TMB han de fer un ús adequat del correu corporatiu i utilitzar-lo sempre per a qüestions laborals. Fer un ús correcte i responsable, evitant la divulgació d’adreces de persones destinatàries, programari maliciós i el correu brossa, permet enfortir la xarxa de treball de la companyia i protegir les dades personals de tota la GenTMB. 

Pots ampliar informació a través de la guia de Bones pràctiques d’ús del correu electrònic de TMB i de la Normativa d'Ús de Mitjans Electrònics, que trobaràs al Portal de la GenTMB.

Tancar sessió i tenir bones contrasenyes com a mesura de protecció

Els aparells mòbils, els ordinadors (ja siguin de centres de treball d’oficines com a l’operativa) i altres eines digitals com plataformes de gestió, aplicacions de missatgeria o sistemes de videoconferència també han de ser utilitzades amb criteri. 

Una bona pràctica per protegir-se digitalment és tenir contrasenyes personals robustes i no compartir-les amb tercers. Aquest fet, salvaguarda la informació i dificulta a actors externs poder accedir a dades personals. 

De la mateixa manera, els dispositius electrònics que es fan servir durant el servei han de quedar amb la sessió tancada en finalitzar la jornada laboral, molt especialment si s’ha treballat en dispositius compartits o públics. Així doncs, es protegeix la informació corporativa i es poden prevenir els accessos no autoritzats a informació confidencial.

Els ciberdelinqüents utilitzen l’art de l’engany per explotar la confiança de la seva víctima, per això és important la prevenció davant de correus sospitosos o enllaços maliciosos. No s’ha de fer clic en enllaços, ni obrir arxius adjunts de remitents desconeguts que poden desencadenar incidents de seguretat com el robatori de credencials o la instal·lació de programari maliciós.

La protecció de les dades personals és una responsabilitat de tothom!

Per qualsevol dubte, consulta o suggeriment pots adreçar-te al DPD de TMB: dpd@tmb.cat 

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB