Treballs de renovació de via a la línia 2, al sector de Pep Ventura, l’agost del 2011 / Javier Gómez (TMB)
Treballs de renovació de via a la línia 2, al sector de Pep Ventura, l’agost del 2011 / Javier Gómez (TMB)

Renovació d’infraestructura en tres trams de metro

Aquest estiu es fan actuacions de millora i manteniment de la infraestructura en els trams de la xarxa de metro Artigues / Sant Adrià - Badalona Pompeu Fabra, de la L2; Horta-Vall d’Hebron, de la L5, i Santa Coloma-Fondo, de la L1.

Redacció / 01.08.12 - 13:41h

Els treballs de renovació d’infraestuctura i manteniment major de la xarxa de metro es planifiquen perquè coincideixin amb les vacances d’agost, perquè en aquestes dates habitualment es produeix un descens notable de la mobilitat urbana i del nombre de passatgers del transport públic. Els usuaris afectats disposen en tot cas d’alternatives de transport en els horaris habituals de servei.

L’actuació principal d’aquest estiu és la que es fa del 6 al 26 d’agost a la línia 2, entre Artigues / Sant Adrià i Badalona Pompeu Fabra, període en què els passatgers tindran un servei de bus especial, a banda de l’accés en metro a Gorg a través de la línia 10.

Nou canvi d’agulles

En aquestes tres setmanes s’executaran obres de renovació de la infraestructura que són incompatibles amb la circulació de trens i que complementen intervencions anteriors al mateix sector de la línia 2. En concret, es retirarà un canvi d’agulles antic a l’entrada de l’estació de Pep Ventura i se’n muntarà un de nou a l’entorn de l’estació de Gorg, i al mateix temps es rehabilitarà un tram de 285 metres de la plataforma de via al sector de Pep Ventura. En tots tres casos es millorarà el drenatge del túnel i s’aplicaran mesures contra filtracions. Els treballs, que realitza TMB, tenen un pressupost d’1,1 milions d’euros.

El tram de la línia 2 de metro entre La Pau i Pep Ventura, que fins al 2002 formava part de la línia 4, té unes necessitats especials de manteniment a causa de les característiques dels terrenys que travessa el túnel. El nivell freàtic de la zona, que ja va complicar la construcció del metro, amb els anys ha anat augmentant a tota la llera del riu Besòs i ha comportat també un augment de les filtracions.

Desgast més ràpid

L’agressivitat d’aquestes filtracions provoca que el procés natural de desgast de la superestructura de via (degradació del formigó, oxidacions i trencaments de riostes de travesses o fixacions, corrosió de carrils, degradació de tacs de fusta, etcètera) s’acceleri notablement. Per aquest motiu s’hi fa una vigilància especial de l’estat de la infraestructura i es planifiquen inversions de manera continuada, per garantir en tot moment les condicions per a la circulació segura dels trens.

Més endavant, des del 10 d’agost, i durant deu dies, estarà tancat el tram de la línia 5 de metro entre Horta i Vall d’Hebron, per treballs de manteniment de la infraestructura de via. Per reduir les molèsties als viatgers, s’habilitarà un servei especial d’autobusos entre Horta i Vall d’Hebron, amb parada a les estacions afectades pel tall (El Carmel i El Coll / La Teixonera), que funcionarà amb el mateix horari del metro i una capacitat equivalent. No obstant, per arribar a Vall d’Hebron serà recomanable fer servir la línia 3 de metro, que connecta amb la L5 a Diagonal.

La suspensió del servei durant deu dies permetrà executar treballs de condicionament i assentament de la via, com ara l’ajust d’agulles i el manteniment d’elements de fixació de carrils, a càrrec del Departament de Territori i Sostenibilitat.

Canvi de "bretelle" a Fondo

La tercera actuació, des del 13 d’agost fins al 2 de setembre, afecta l’extrem nord de la línia 1 de metro, entre Santa Coloma i Fondo, al terme de Santa Coloma de Gramenet, per treballs de modernització de la infraestructura. Durant l’afectació del servei, els viatgers amb destinació o origen a Fondo podran fer servir la línia 9 de metro a través dels mateixos accessos, o bé desplaçar-se a peu o amb autobús regular a l’estació de Santa Coloma, que és a uns 800 metres. 

Aquí s’ha de substituir un aparell tipus "bretelle" o escapament doble, que permet el canvi de via dels trens a l’entrada de l’estació de Fondo. Aquest aparell data de l’any 1994, quan es va construir aquest tram de metro, i cal renovar-lo. Els treballs, que realitza TMB, tenen un pressupost de 860.000 euros.

L’aparell de via que se substituirà a Fondo / Jordi Orta (TMB)
L’aparell de via que se substituirà a Fondo / Jordi Orta (TMB)
Actuació de renovació de via a Pep Ventura, l'agost del 2011 / Javier Gómez (TMB)
Actuació de renovació de via a Pep Ventura, l'agost del 2011 / Javier Gómez (TMB)

Compartir

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB