El primer model de bus Barreiros, numerat com a 1801
El primer model de bus Barreiros, numerat com a 1801

Un autobús Barreiros enmig dels Pegaso

L'any 1964, ara fa mig segle, l'empresa Barreiros va cedir un autobús a Tramvies de Barcelona, antecessora de Transports de Barcelona, amb la intenció que el posés a prova com a possible alternativa als hegemònics Pegaso.

Gustau Lamadrid / 31.07.14 - 12:13h

El primer bus Barreiros arribat a Barcelona, que es va numerar com a 1801, era més curt que els Pegaso i disposava de tres portes. El seu exterior incorporava una carrosseria moderna, amb finestres grans, mentre que l'interior disposava d'una àmplia i envidrada plataforma posterior. Els seients eren encoixinats i uns elements incandescents proveïen la il·luminació del vehicle. A més, al costat de la porta posterior tenia un espai habilitat com a cabina per al cobrador.

No obstant, aquest autobús no va acabar d'ajustar-se a les expectatives que s'havien creat al seu voltant i al cap d'un any es va retornar al constructor.

L'any 1966 es va fer una altra prova amb un altre bus de la casa Barreiros, en aquest cas numerat com a 1800, però tampoc no va acabar de quallar. Aquest segon vehicle s'assemblava bastant als Pegaso Monotral i, a diferència de l'anterior model 1801, era una mica més llarg (feia 11,5 metres).

L'objectiu final, si les proves haguessin anat bé, era que l'empresa Barreiros lliurés, a partir del 1967, 25 autobusos mensuals a Tramvies de Barcelona fins arribar a les 100 unitats, i que, més tard, s'incorporessin 100 vehicles més a la flota de la companyia.

Barreiros, sinònim de dièsel

Eduardo Barreiros (1919-1992) va ser un dels empresaris espanyols més representatius dels anomenats “anys del desenvolupament” durant el franquisme. Va arribar a crear un gran complex industrial, dissenyant i produint màquines especials per facilitar la feina i transformant motors de gasolina en dièsel per abaratir el consum dels camions, iniciativa que li va donar molta fama i rèdits, fins al punt que el motor dièsel va ser per als espanyols sinònim de Barreiros.

La seva empresa va produir motors dièsel, però també fabricava camions, tractors, autobusos i automòbils. Fundada l'any 1954, va estar activa fins al 1978. A l'inici de la dècada dels 60, la fabricació de camions i autobusos va créixer fins a arribar a fer ombra a la supremacia de la marca Pegaso, líder indiscutible fins llavors a Espanya.

L'altre model Barreiros que va arribar l'any 1966, identificat com a 1800 / Arxiu TMB
L'altre model Barreiros que va arribar l'any 1966, identificat com a 1800 / Arxiu TMB
L'any 2007 Hugh Thomas va publicar una biografia sobre Barreiros
L'any 2007 Hugh Thomas va publicar una biografia sobre Barreiros

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB