Compartir cotxe, “carpooling”, una alternativa sostenible per a trajectes de casa a la feina
La Cecilia Vulart, que treballa a la unitat de venda i ingressos del bus turístic, fa quatre anys que va decidir fer carpooling per venir a la feina i ens explica la seva experiència.
Compartir vehicle per anar a treballar comença a ser una tendència cada vegada més freqüent en la nostra societat. És una solució perquè permet reduir el nombre de vehicles que surten a la carretera i, per tant, les emissions de gasos contaminants a l'atmosfera, alhora que suposa un estalvi econòmic per al conductor/a i pels passatgers/res.
Aquesta tendència de compartir cotxe es coneix amb el terme anglosaxó “carpool/carpooling”. Els passatgers o passatgeres es posen d'acord en el trajecte a realitzar amb anterioritat i utilitzen el vehicle d'un d'ells. Els trajectes poden ser llargs, entre ciutats o trajectes curts i diaris amb companys de feina, d’estudis, etc.
Compartir cotxe té molts més avantatges com la reducció d’embussos en les principals vies de les ciutats, els desplaçaments són més ràpids, hi ha més aparcaments disponibles, una reducció considerable de l'estrès i, sobretot, un estalvi d’emissions de CO2 i altres gasos contaminants
Utilitzar-lo és ben senzill, l’únic que es necessita és disposar d’alguna de les webs o apps que s’han creat pel seu ús. A TMB ja fa uns anys que al “Club GenTMB” s’ofereix aquest servei, ara també accessible des del web de Mobilitat Sostenible, i que empleats com la Cecilia Vulart l’estan utilitzant.
La Cecilia, que ve cada dia a Barcelona des de Sant Esteve de Palautordera, ja porta quatre anys utilitzant aquest servei. Com és l’experiència de compartir cotxe?
Si més no és una experiència curiosa, diferents personatges amb el mateix objectiu: arribar a un punt comú o almenys apropar-se a la destinació final, cadascú amb els seus horaris però tots disposats a ser flexibles.
Què destacaries de compartir cotxe?
Hi ha un vessant social important i destacaria el respecte que hi ha entre les persones que compartim aquestes experiències. En el meu cas matinem molt per no trobar trànsit a l'entrada de Barcelona i, per tant, som bastant puntuals en horaris i respectuosos durant el trajecte per si els companys volen descansar o mantenir conversa. Un altre factor de pes i rellevant, és l'estalvi econòmic i reduir les emissions de CO2, hem de cuidar el medi ambient.
Llavors ens recomanes utilitzar-lo?
Soc partidària d'usar el transport públic, però si no tens bona combinació des del teu origen fins a la destinació final, l'opció del Carpooling és molt encertada. A molts països on les infraestructures de transport són més senzilles, els "taxis" normalment són compartits, tenen rutes marcades i a mesura que van fent la seva ruta, la gent va pujant i baixant durant el trajecte, et pots trobar estar sola al taxi com que de cop s'ompli amb gent totalment desconeguda.
Quantes persones veniu a Barcelona cada dia en el cotxe? Són totes empleats de TMB?
Temps enrere compartíem el cotxe amb coneguts per arribar fins a Barcelona, venien amb nosaltres, i un cop a Zona Franca es desplaçaven amb transport públic fins el seu destí final. Actualment, comparteixo cotxe amb el Jordi, un company que treballa a l'oficina de Zona Franca de TMB. Vivim en pobles veïns i coincidim dos o tres dies a la setmana i ens tornem el cotxe. Algunes setmanes d'estiu, s'afegeix algun company també de TMB de poblacions properes a les nostres.
Explica’ns alguna anècdota divertida
Les anècdotes que tenim són les gimcanes de bon matí per travessar la Ronda Litoral de Barcelona i poder trampejar el trànsit fins a arribar a Zona Franca.
A part de compartir cotxe per a venir a la feina, l’has compartit per a fer un viatge o un trajecte llarg?
Sí, he fet bastants kilòmetres compartint cotxe però a l'estranger.
Per si ens decidim a utilitzar-lo, quin consell ens donaries?
Ser flexible, adaptar-te a les situacions i posar un granet de sorra per ajudar a reduir emissions i tenir cura del medi ambient.