Dilluns, 22 d'abril de 2019

Els tècnics d’operació de línies automàtiques

 

Equip humà dels tècnics d’operació de línies automàtiques / M. A. Cuartero

Els tècnics d’operació de línies automàtiques

Els tècnics d’operació de línies automàtiques -TOLA- van aparèixer per primera vegada a la nostra organització el setembre del 2009. Un lloc de treball de nova creació, que fa tres mesos va complir tres anys.

Redacció - Gerència Línies Automàtiques L9/10 i 11 / 24.01.13 - 15:02h

Aquesta nova figura va aparèixer per primera vegada a la nostra organització el setembre del 2009, que va ser quan es va formar i ratificar la primera promoció, que va participar en les proves per a la posada en marxa del primer tram de la L9 i per a la implantació del sistema de conducció automàtic "driverless" o sense conductor a la L11, tot dos el desembre del 2009.

A les línies automàtiques, encara que no es necessita que hi hagi conductor, els TOLA hi tenen dues funcions principals, l’atenció al client i la recuperació del servei en cas de fallada tant dels sistemes a les estacions com als trens.

L’equip humà està format per una plantilla de 118 tècnics d’operació. Estan distribuïts entre les zones de Can Zam i Gorg pel que fa a la L9 i L10 i Can Cuiàs a la L11. En aquest grup hi ha un col·lectiu de 36 tècnics que treballen a l’estiu, els caps de setmana, festius i quan hi ha períodes de formació dels TOLA.

En aquests tres anys, aquesta figura ha passat de ser un nou lloc de treball descrit en uns fulls de paper, a una nova categoria professional plenament integrada en l’operació de Metro, dins de l’àmbit específic de les línies automàtiques L9/10 i L11.

El TOLA es l’únic lloc de treball que hi ha a la línia, i conjuntament amb els llocs específics de línies automàtiques del CCM, aquests treballadors fan possible que cada dia el servei es desenvolupi amb la màxima qualitat.

Funcions que realitzen

Dins del conjunt de funcions que realitzen destaquen:

  • Atenció i informació al client.
  • Supervisió de l’estat de les estacions i trens: neteja, disponibilitat d’equips, senyalització (si cal substitució).
  • Actuació en cas d’incidència en estacions (client accidentat, reclamació, avaria equips, atrapament ascensors...)
  • Actuació davant incidències de circulació (rescat del tren, desallotjament de passatgers i portar el tren a la cotxera).
  • Impartició de la formació.
  • Elaboració de continguts i materials formatius.
  • Manteniment de primer nivell d’equips (passos, distribuïdores, portes d’andana, portes de sectorització de túnel, intèrfons, ventilació...)
  • Localització de recursos a la línia (aquesta funció la realitza el TOLA localitzador al CCM).

Per desenvolupar aquestes funcions, es distribueixen al llarg de la línia alternant l’activitat entre un tram d’estacions i la presència en trens. D’aquesta manera, es garanteix el menor temps de resposta possible en cas d’incidència. El sistema de localització permet optimitzar aquest mínim temps de resposta per part del TOLA.

Equip humà dels tècnics d’operació de línies automàtiques / M. A. Cuartero
Equip humà dels tècnics d’operació de línies automàtiques / M. A. Cuartero

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Servei
L9 / L10 / L11
Conceptes
Infraestructura
Seccions
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB