Tot sobre “la ciberseguretat de TMB” en el TMB Day

TMB consolida la ciberseguretat com un pilar estratègic per garantir un servei eficient i segur, en un context d’amenaces digitals creixent en el sector del transport en els darrers temps.

Eloi Blanes / 27.03.26 - 08:00h

La seguretat digital va ser un dels temes tractats durant el TMB Day, a través d’una presentació a càrrec de Carlos Luque, director de Ciberseguretat de TMB, i Marta Gil, responsable de l’Oficina de Ciberseguretat. Tots dos van destacar la importància de la ciberseguretat en els temps que corren i com TMB ha consolidat un element que ha esdevingut tan estratègic com el canvi climàtic o la inestabilitat geopolítica, i que juga també un paper rellevant en l’oferta i la seguretat en el servei del transport públic. 

Carlos Luque va remarcar que no es tracta d’una tendència temporal, sinó d’un àmbit “que ha vingut per quedar-se” i que afecta tots els processos de la companyia. Per aquest motiu, TMB treballa la ciberseguretat de manera transversal a tot el grup, un enfocament imprescindible en un sector tan important com el transport públic, i que en els darrers temps ha patit diversos atacs externs arreu del món. D’aquesta manera, la companyia garanteix un servei més segur i resilient.

Marta Gil va aprofitar la seva exposició per presentar tres casos reals internacionals que han tingut un impacte directe en serveis de transport i que exemplifiquen la importància d’estar alerta de les possibles amenaces digitals.

El primer cas feia referència a un cas ocorregut l’any 2022 a Dinamarca, que va provocar la parada completa del sistema ferroviari durant hores, quan una aplicació interna va quedar inoperativa després d’una actualització fallida i d’un ciberatac. Aquest episodi va evidenciar el risc tecnològic i la necessitat de controls robustos. El segon, a Polònia, va evidenciar la falta d’autenticació en sistemes de radiofreqüència, fet que va permetre generar parades no autoritzades de diversos trens, inclòs un descarrilament sense ferits. El tercer cas, mostrava a una empresa de bus de Noruega que va detectar que un dels seus proveïdors podia accedir remotament a subsistemes dels vehicles adquirits. 

Tots aquests casos van servir per subratllar que la ciberseguretat és clau pel correcte funcionament del servei i de la importància de tenir-ho sempre present en el dia a dia. De fet, l’exposició del TMB Day va acabar amb tots dos ponents insistint en la idea que la seguretat digital només pot funcionar si tothom està implicat, i que, per tant, depèn de cadascuna de les persones que formen part de TMB. 

Pots consultar la pàgina del TMB Day i conèixer més detalls sobre la ciberseguretat de TMB.  

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB