Miguel Mancha, TOLA i formador en realitat virtual en canvi d’agulles a vies

SIMULADOR És una eina molt eficaç d'aprenentatge, ja que qualsevol persona que no tingui coneixement sobre canvis d'agulles o portes de sectorització de túnel en pot aprendre en poques sessions.

Àngels Rodríguez / 24.11.21 - 10:19h

Miguel Mancha Sánchez va entrar a Ferrocarril Metropolità de Barcelona  l'any 2015 com a tècnic d'operacions de línies automàtiques i des de mitjans de l'any 2016 forma part de la plantilla de formadors de Línies Automàtiques, LA. 

El Miguel és programador d'aplicacions web i multiplataforma, a més de tenir estudis en el desenvolupament d'entorns interactius i videojocs. Juntament amb dos companys, Dani Malagón i Luis López, van tenir la idea de dissenyar un simulador en realitat virtual per a la formació en el canvi d'agulles a vies, i van proposar-ho a la direcció de línies automàtiques, que ho va tirar endavant. 

L’eina, dissenyada per l’empresa  Savegames, especialista en el desenvolupament d'aplicacions, software i videojocs a mida, tant de realitat augmentada com de realitat virtual, ha estat coordinada pel responsable de línies automàtiques, Joan Carles Gallego, i pel responsable de zona, Albert Martínez Gallardo, que hi han aportat els seus coneixements en línies automàtiques, i per Miguel Mancha, TOLA que ha aportat el seu coneixement i experiència com a formador en canvi d'agulles a vies en el disseny de jocs en realitat virtual i que juntament amb l'Albert Martínez ha estat l'interlocutor amb l’empresa  Savegames.

TMB és pionera a Espanya i una de les primeres al món en tenir “a mida” un simulador en realitat virtual per al canvi d'agulles i portes de sectorització de túnel en el camp ferroviari. 

Felicitats pel que heu aconseguit. Primer de tot i per situar-nos, què és la realitat virtual i com neix el teu interès per ella?

La realitat virtual és bàsicament un entorn en què es creen escenes molt realistes mitjançant la tecnologia informàtica, donant així la màxima immersió possible en aquest entorn. El meu interès va començar fa uns quatre o cinc anys quan es va començar a parlar d'un nou tipus de videojocs utilitzant realitat virtual. Va ser impressionant veure com es plasmava en algunes pel·lícules de ciència-ficció.

Com sorgeix la idea de dissenyar aquest simulador i què aporta la nova eina a la formació?

Tot va sorgir amb un grup de treball amb dos companys més, Dani Malagón i Luis López. La idea principal va ser fer-ho utilitzant imatges i vídeos en què interactuàvem amb les persones que havien de ser formades, fins que ens vam adonar que es podia anar més enllà amb les noves tecnologies que estaven sortint. 

La nova eina ens permet donar la formació en qualsevol moment i en qualsevol lloc i ens dona una flexibilitat molt gran a l'hora de planificar, a més d'estar molt més preparats per a les incidències que poden passar.

Quant de temps heu trigat a tenir-la?

Un any i mig.

Explica’ns com funciona el simulador.

Simplificant el seu funcionament, direm que tenim tres eines necessàries: un ordinador, unes ulleres de realitat virtual i els comandaments de les ulleres. Mitjançant l'aplicació ens connectem a un entorn de realitat virtual en què hi ha una llista de totes les incidències que volem aprendre o repassar. Està programat pas a pas com s'han de fer i resoldre, i a més hi ha un mode on pots fer-les sense cap tipus d'ajuda.

Quines particularitats o aspectes té respecte a altres simuladors?

És un simulador molt flexible i sobretot portàtil. Només es necessita un portàtil i les ulleres. A més, crec que és una eina molt eficaç d'aprenentatge, ja que qualsevol persona que no tingui coneixement sobre canvis d'agulles o portes de sectorització de túnel, en pot aprendre en poques sessions.

Heu fet una prova pilot. Com està funcionant i quina resposta esteu tenint de la gent que ha participat en el pilot?

La primera impressió que tenen és de sorpresa, ja que l'entorn és molt realista i ningú s'ho espera. Després de la sessió estan molt contents amb el simulador, ja que han repassat situacions d'una forma molt diferent, que és utilitzant la realitat virtual sense haver d’afectar el servei o el seu horari.

Tinc entès que tots els TOLA han de passar pel simulador. En què consisteix aquesta formació i quan està previst que comenci?

Actualment estem preparant els formadors i està previst iniciar la formació la primera setmana de desembre. Consistirà en petits exercicis d'uns cinc o deu minuts cadascun, tractant tota mena d'informació, des d’exercicis de reconeixement fins a incidències reals que ens poden passar a la línia.

Per finalitzar l’entrevista, teniu algun projecte més en realitat virtual previst o en estudi?

Ens agradaria fer molts més projectes de realitat virtual, com per exemple els ascensors com a transport vertical o "la posada a terra" a la catenària i totes les activitats que per les seves característiques ens és difícil fer-ne la formació en el dia a dia. 

Joan Carles Gallego, responsable de LA, i Albert Martínez, responsable de zona amb Miguel Mancha
Joan Carles Gallego, responsable de LA, i Albert Martínez, responsable de zona amb Miguel Mancha

Compartir

Informació relacionada

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB