Mesures d’estalvi i eficiència energètica en edificis i instal·lacions de TMB
El conjunt de mesures que s’implementaran de forma immediata són les relatives als horaris d’il·luminació i climatització dels edificis, temperatura màxima, senyalització i seguiment de les mesures.
La direcció de TMB ha adoptat una sèrie de mesures d’eficiència energètica en la gestió dels edificis i instal·lacions de TMB amb la finalitat d’assolir una reducció del consum energètic i un estalvi econòmic. La decisió s’ha pres en aplicació de les mesures previstes al reial decret llei 14/2022, d’1 d’agost, del govern central i reforcen el compromís de TMB amb l’estalvi energètic i el medi ambient.
D'acord amb el que estableix el reial decret llei, les limitacions de temperatura que s'imposen a les instal·lacions no són aplicables als vehicles de la flota de bus i metro, les flotes auxiliars i les dependències amb condicions de treball específiques o de manteniment de sistemes crítics per al servei. En aquests se seguiran les recomanacions sanitàries existents actualment, tenint en compte criteris de salut i d'eficiència energètica.
Mesures en edificis i instal·lacions
De forma immediata, en els edificis i instal·lacions de l’empresa s’han adoptat les següents mesures, que han estat comunicades a la part social:
- En els espais refrigerats la temperatura no pot ser inferior als 27 °C, i en els calefactats no pot ser superior a 19 °C, a excepció que es justifiqui que els recintes han de tenir condicions especials de climatització o hi sigui d’aplicació una normativa específica justificada. En tot cas, la temperatura en espais on es facin treballs sedentaris ha d’estar entre els 17 °C i els 27 °C, i en els espais on es desenvolupin treballs lleugers ha d’estar entre els 14 °C i els 25 °C. Els valors quant a humitat s’han de mantenir entre el 30% i el 70%, excepte en espais on existeixin riscos d’electricitat estàtica, on el límit inferior serà del 50%
- L’apagada del sistema de climatització dels centres de treball s’ha de fer coincidint amb la finalització de la jornada laboral o de l’activitat que s’hi desenvolupi. Aquesta apagada podrà ser general en els casos en què els edificis o instal·lacions disposin de sistemes de control i de forma individual en aquells espais que no en disposin
- L’apagada de la il·luminació s’ha de produir en finalitzar la jornada laboral o al final de l’activitat que s’hi dugui a terme. Es farà de forma general en aquells centres de treball on sigui possible. En el cas d'edificis d'oficines, com a màxim a les 21.00 h, o bé quan finalitzin les activitats que s’hi fan. En l’àmbit individual, s’apagaran els llums dels respectius espais quan s’acabi la jornada de treball o mentre no s’utilitzin
- La cartelleria informativa indicant la temperatura de consigna s’ha de col·locar a l’entrada i als espais de tots els edificis climatitzats
- S’ha de procedir al tancament de les portes a tots els espais climatitzats dels edificis. En tot cas, amb les finestres obertes no es pot climatitzar l’espai de treball
- Les persianes i cortines o estors s’han d’usar com a elements de control de la calor i el fred
- S’han d’efectuar inspeccions d’eficiència energètica en aquells edificis en què s’hagi fet amb anterioritat a l’1 de gener del 2021
- Establiment d’un sistema de seguiment de la implantació de les mesures mitjançant les eines de monitoratge i de control dels edificis
- Els ordinadors, les pantalles de sales o monitors i les fotocopiadores s’han d’apagar en finalitzar la jornada laboral, sempre que sigui compatible amb les necessitats puntuals de teletreball
- L’ús de l’ascensor s’ha d’evitar sempre que sigui possible
En la mateixa línia d’aplicació de mesures d’eficiència energètica, s’ha arribat a un acord amb l’empresa encarregada de la neteja a l’edifici Zona Franca II perquè el servei es realitzi a partir d’ara entre les 15.00 h i les 19.00 h. Això permetrà avançar dues hores l’apagada de llum i d’aire condicionat, i estalviar dues hores de consum. L’objectiu és fer extensiva aquesta mesura a totes les dependències on sigui possible.
Flotes de vehicles
D'acord amb el que estableix el reial decret llei, les limitacions de temperatura que s'imposen a les instal·lacions no són aplicables als vehicles de la flota de bus i metro, les flotes auxiliars i les dependències amb condicions de treball específiques o de manteniment de sistemes crítics per al servei. En aquests se seguiran les recomanacions sanitàries existents actualment tenint en compte criteris de salut i d'eficiència energètica.
Compromís de TMB amb l’eficiència energètica
S’està estudiant la implementació d’altres mesures addicionals com:
- La conciliació dels horaris de neteja i manteniment dels edificis amb l’horari d’inici de la jornada laboral per evitar el consum energètic en hores de poca afluència
- La revisió dels sistemes de control de l’enllumenat de l’edifici amb l’objectiu d’adaptar la programació de funcionament a l’ús real, i
- Col·locar en espais de poc ús detectors de presència o la substitució de l’enllumenat per tecnologia LED, entre altres
Aquestes pràctiques reforcen el compromís de TMB amb l’adopció de mesures d’eficiència i estalvi energètic que es van treballant des de l’inici de l’actual crisi energètica i altres que s’han anat desenvolupant des de fa anys a través de l’aplicació de diferents mesures, com:
- La substitució progressiva dels sistemes d'il·luminació per sistemes més eficients i que impliquen una significativa reducció de costos
- La sectorització dels equips d'il·luminació per permetre adaptar-ne l'ús exclusivament a les zones de treball utilitzades
- Ajustament de l'horari d'encesa de l'aire condicionat i de la calefacció durant l'any, en funció de l’espai on ens trobem i de les temperatures exteriors