Dilluns, 22 d'abril de 2019

La dieta mediterrània com a model de salut

 

Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona

La dieta mediterrània com a model de salut

Una alimentació saludable és un dels pilars bàsics de l'estil de vida saludable que ens permetrà gaudir de més benestar. De la dieta mediterrània se n'ha parlat molt a nivell global, i ja és acceptada internacionalment com una dieta equilibrada que aporta beneficis de la salut científicament provats.

Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona / 03.08.15 - 11:10h

Una alimentació saludable és un dels pilars bàsics de l'estil de vida saludable que ens permetrà gaudir de més benestar. De la dieta mediterrània se n'ha parlat molt a nivell global, i ja és acceptada internacionalment com una dieta equilibrada que aporta beneficis per a la salut científicament provats, com ara els efectes en la prevenció de la hipertensió arterial, el colesterol, la diabetis, l'obesitat, els problemes cardíacs i els factors de risc d'algunes malalties mentals (demències senils, malaltia d'Alzheimer, etc.). Tot això, a més de la gran quantitat d'antioxidants que aporta i que protegeixen de l'envelliment cel•lular i del càncer. 

I la sort és que els que vivim en aquesta zona del món tenim a l'abast tot el que necessitem per poder-la seguir. Només cal recordar alguns principis bàsics!

La dieta mediterrània consisteix en una ingesta quantitativa i qualitativa determinada, basada en una dieta equilibrada i variada. El menjar se sol preparar al forn, al vapor o amb olles i guisats suaus. A més, si s'acompanya d'uns hàbits de vida saludables, amb exercici físic regular, passeigs al sol, migdiades, i s'evita el tabac i l'estrès, constitueix la millor medicina per poder gaudir d'una bona qualitat de vida. Les seves característiques fonamentals són una baixa aportació de carn vermella i un consum relativament alt de fruites i verdures fresques i de temporada, cereals i lleguminoses, peix i carns blanques, fruita seca, oli d'oliva i, opcionalment, un consum moderat de vi amb els àpats. Si necessites recordar la piràmide de la dieta mediterrània que indica els aliments que caracteritzen aquesta dieta i la freqüència de consum adequada per a un adult sa, consulta aquest enllaç.

A aquestes pautes d’alimentació s'hi ha d’afegir tanmateix la recomanació de seleccionar els productes frescos de temporada i mínimament processats, ja que contenen més nutrients i substàncies protectores. S'ha de donar prioritat als productes locals i respectuosos amb el medi ambient i la diversitat.

El repte és planificar els menús setmanals tenint en compte aquestes consideracions però aconseguint un equilibri nutricional per evitar carències i excessos. Per ajudar-vos en aquesta tasca podeu accedir, en aquest enllaç, a la taula de planificació del menú setmanal equilibrat amb la qual podeu començar a fer el vostre propi menú. 

Que aprofiti en salut!

 

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB