Barcelona exposa la “via elèctrica“ cap a la mobilitat sostenible
Setanta experts internacionals han participat a la reunió "Fomentant solucions de mobilitat urbana sostenible", organitzada per ONU-Hàbitat, en què Barcelona ha explicat la nova xarxa de bus i l'aposta per la propulsió elèctrica.
Les ciutats concentren cada vegada més població arreu del món i per això l'ordenació de la mobilitat urbana és clau per complir els objectius d'equitat social, progrés econòmic i viabilitat ambiental, junt amb la planificació i el disseny adequat de la trama urbana. Aquest era el punt de partida de la reunió titulada "Fomentant solucions de mobilitat urbana sostenible", organitzada per l’Ajuntament de Barcelona i el Programa de les Nacions Unides per als Assentaments Humans, ONU-Hàbitat, que va tenir lloc els dies 24 i 25 d'abril.
A la sessió dedicada a compartir experiències d'èxit, Adrià Gomila, director de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, va exposar el projecte de la nova xarxa de bus que s’està duent a terme a la ciutat com a exemple de l'aplicació de tecnologies intel·ligents a la mobilitat sostenible. La nova xarxa, basada en un esquema de línies ortogonals i diagonals, optimitza recorreguts, reserva més espai al transport col·lectiu, reforça la informació de servei i millora les freqüències de pas per assolir un servei més eficient i més atractiu per als usuaris. Aquest any s'arribarà a les 14 línies, amb les quals s'espera transportar el 40% del passatge total.
Cadena de valor garantida
Durant la reunió es va posar Barcelona com a exemple d'aposta per les solucions de mobilitat elèctrica, ja que és una de les ciutats importants del món que han fet un progrés significatiu en l'adopció d'aquesta propulsió alternativa. Segons el pla explicat pels responsables municipals, es tracta de garantir tota la cadena de valor per a la mobilitat elèctrica, en cotxe, taxi, autobús o motocicleta, igual que per a la distribució de mercaderies de proximitat, assegurant la fabricació, la infraestructura i la xarxa de recàrrega necessàries i les polítiques de mobilitat adequades que garanteixin al final que es tracta d’una oferta atractiva per als clients o usuaris.
En aquest sentit, en el transport urbà la propulsió elèctrica ja té una presència destacada en els 132 autobusos híbrids de la flota de TMB, al costat dels quals hi ha l'experimentació amb un primer autobús estàndard de propulsió elèctrica pura i zero emissions. Aquest any s'hi sumaran dos vehicles elèctrics més, inclosos en el projecte ZeEUS, finançat per la Unió Europea.
Segons les conclusions dels experts reunits a Barcelona, l'aposta decidida pels vehicles elèctrics proporciona una oportunitat de restringir emissions del transport i contribuir a contenir l'augment de la temperatura global del planeta. Segons l'Agència d'Energia Internacional, l'ús massiu de vehicles elèctrics amb vista al 2050 pot contribuir a reduir un 30% les emissions de diòxid de carboni dels vehicles.