90 anys no són res per al primer metro
El primer comboi del Gran Metro, testimoni de la inauguració del suburbà el 1924, s'ha convertit de nou en protagonista 90 anys després. En aquesta ocasió, unes 300 persones han pogut gaudir d'aquest nou viatge.
El tren històric M1-M6-M8 del Gran Metro ha tornat a funcionar aquesta matinada entre les estacions de La Pau i Sagrada Família de la línia 2 en un viatge especialment rellevant enguany, quan se celebra el seu 90è aniversari, que ho és també de la xarxa de metro de Barcelona.
TMB i la Fundació TMB han fet reviure un any més un dels trens originals de la inauguració, el 30 de desembre del 1924, del trajecte entre les estacions de Catalunya i Lesseps, 2,7 quilòmetres d'una part de la primera línia del que llavors s'anomenava Gran Metropolitano de Barcelona. Aquests trens van estar en funcionament durant més de 60 anys, fins a finals del 1987, quan es van retirar del servei.
Un viatge en el temps amb metro
Els aficionats al ferrocarril s'han traslladat durant una estona al passat gràcies a l'ambient creat per diversos personatges caracteritzats de l'època, com el maquinista, el cap d'estació o el revisor.
A l'estació de Sagrada Família els passatgers han pogut accedir a l'andana, on hi havia l'exposició “El bitllet, si us plau”, la més visitada de l'Espai Mercè Sala, on es podien veure bitllets de diferents èpoques i una recopilació d'objectes curiosos.
90 anys de nostàlgia
Al cap de 90 anys, la xarxa de metro ha crescut fins als 102 quilòmetres i les 141 estacions, i transporta cada dia una mitjana d'un milió de persones.
Per subratllar l'efemèride, TMB programarà diverses activitats de divulgació de la història i el patrimoni associat al metro, com a element vertebrador del sistema de transport públic de Barcelona i l'àrea metropolitana. Entre aquestes activitats hi haurà una segona sortida del tren històric, al desembre, i una exposició monogràfica que es podrà veure a finals d'any a l'Espai Mercè Sala.
Deu trens per al primer metro
Els deu trens originals del Gran Metro, de dos cotxes cadascun, van ser construïts per la Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, SA, de Bilbao, entre els anys 1920 i 1923.
El 1949, per celebrar el 25è aniversari del metro de Barcelona, es va estrenar el primer enllumenat fluorescent a l'interior dels trens. Després de diverses modificacions, el 1956, arran de la fusió amb el Transversal, es van substituir els colors negre i grana del Gran Metro pels colors unificats blau i crema. A l'interior s'hi van instal·lar seients individuals i el logotip romboïdal va substituir l'escut rodó original del Gran Metro. Tres cotxes d'aquella sèrie són els que es van restaurar el 1999 i actualment són integrants valuosíssims de la col·lecció històrica de la Fundació TMB.
Molts usuaris van compartir la seva experiència a les xarxes socials retratant alguns moments del viatge:
Passeig nocturn en el tren històric de 1924 de Gran Metro #metrobcn90 pic.twitter.com/X4CGKxWz9W
— Carles Vila (@carlesvidu) April 10, 2014
Viatge en el temps amb #metrobcn90, tota una experiència pic.twitter.com/Ek8cVMTi69
— Xavi Garcia (@oznexg) April 10, 2014
Rememorant l'hora punta del 1924 #metrobcn90 pic.twitter.com/MNToASBqq8
— Adrià Babot (@ababot) April 9, 2014
Llegamos a La Pau @TMB_Barcelona Fin del #metrobcn90, esperamos volver a repetirlo muy pronto pic.twitter.com/S6m6nrX4Wc
— AutobusesBCN (@AutobusesBCN) April 9, 2014
Un recorregut nocturn commemora els 90 anys del metro a Barcelona http://t.co/y7b1KYFkb4 #metrobcn90
— BTVNOTíCIES (@btvnoticies) April 10, 2014