Els primers usuaris de la línia 1 del metro de Panamà, en l'obertura parcial de diumenge al matí / Metro de Panamá
Els primers usuaris de la línia 1 del metro de Panamà, en l'obertura parcial de diumenge al matí / Metro de Panamá

Entra en funcionament la primera línia del metro de Panamà

Ha entrat en servei comercial la línia 1 del metro de Panamà, una fita cabdal per a les infraestructures del país centreamericà a la qual TMB ha contribuït activament com a integrant del consorci que gestiona el projecte.

Redacció / 07.04.14 - 11:29h

La línia 1 del metro de Panamà, la primera de Centreamèrica, ha començat avui a transportar passatgers tot el dia, després de la inauguració oficial que va tenir lloc dissabte i una obertura parcial diumenge al matí. Culmina així, després de 38 mesos d'obres, la primera part de la tasca que hi ha desenvolupat TMB en el marc del contracte de consultoria atorgat per la Secretaria del Metro del govern panameny.

La inauguració, a la qual va assistir una delegació de TMB encapçalada pel president, Joaquim Forn, va ser un solemne acte institucional, amb la participació de les principals autoritats del país, amb el president Martinelli al capdavant, acompanyat d'una festa popular a la qual van assistir milers de persones. Tot per celebrar que la metròpoli panamenya, on viuen 1,2 milions d'habitants, aconsegueix un transport públic modern, d'alta capacitat i sostenible.

Amb anterioritat a la inauguració, Forn, que des del novembre presideix l'Associació Llatinoamericana de Metros (Alamys), es va reunir divendres al centre de control del nou metro amb l'equip de TMB que ha estat treballant en el projecte, i més tard va assistir a la visita institucional a les instal·lacions de la línia, junt amb el ministre panameny d'Assumptes del Canal, Roberto Roy, representants de les altres empreses implicades en l'obra i del Govern espanyol.

Trajecte de 13,7 quilòmetres

La línia 1 del metro de la capital panamenya té 13,7 quilòmetres de longitud i 13 estacions, que s'han construït en part en túnel i en part en viaducte. Compta amb cotxeres i tallers, i està equipada amb tots els sistemes auxiliars i de seguretat integral de la circulació. Els 19 trens que hi circulen són de la sèrie Metròpolis d'Alstom, semblants als que donen servei a les línies 2 i 9/10 del metro de Barcelona, però formats per tres cotxes cadascun.

Les setmanes anteriors, el metro de Panamà ha estat funcionant en buit per verificar els aparells de via i equips instal·lats, la catenària i els sistemes de senyalització i control. També s'han fet recorreguts de demostració i divulgació amb col·lectius ciutadans en què han participat 12.000 persones. L'operació comercial és inicialment gratuïta i en horari de 5 del matí a les 10 de la nit.

Assistència tècnica a l'explotació

TMB, juntament amb l'empresa d'enginyeria Ayesa i la firma veneçolana Inelectra, s'encarrega des del 2010 de la gestió del projecte i l'assistència tècnica a l'explotació d'aquesta primera línia de metro de la ciutat de Panamà. Això inclou els serveis de suport, coordinació i assistència tècnica per a la construcció de la infraestructura i per a l'explotació durant els primers dos anys de servei.

En el vessant de consultoria internacional, TMB ha participat anteriorment en actuacions als sistemes de transport de Portugal, Algèria, Rússia, Argentina, Equador i Perú, i actualment col·labora amb els metros de Santiago de Xile i d'Istanbul.

Forn (TMB), Roy (Govern de Panamà), Koplowitz (FCC) i Manzanares (Ayesa) / Hora Punta
Forn (TMB), Roy (Govern de Panamà), Koplowitz (FCC) i Manzanares (Ayesa) / Hora Punta
Una part de la línia 1 del metro de Panamà transcorre a cel obert / Hora Punta
Una part de la línia 1 del metro de Panamà transcorre a cel obert / Hora Punta

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB