
Quan baixa l'atur, augmenta el passatge al transport públic
La relació entre activitat econòmica i mobilitat en un mateix territori és molt directa. Per comprovar-ho hem dibuixat l'evolució de l'atur i la demanda de les xarxes de metro i bus de Barcelona els últims dos anys.
Fa uns dies es van conèixer les dades de demanda del transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona, que mostraven comportaments diferenciats al llarg de l'any, amb un canvi de tendència a partir del setembre. La recuperació de passatgers coincidia amb l'evolució favorable de l'ocupació.
Per explicar-ho millor hem dibuixat l'evolució de les variacions trimestrals de la demanda del metro i l'autobús de TMB dels últims dos anys, junt amb les variacions percentuals de la taxa d'atur a la província de Barcelona segons l'Enquesta de Població Activa, també per trimestres. El resultat es pot veure al gràfic adjunt: les línies segueixen tendències oposades, gairebé simètriques.
S'aprecia que quan l'atur comença a disminuir, entre el tercer i el quart trimestre del 2013, és quan el transport públic recupera usuaris, sempre en comparació amb els períodes equivalents de l'any anterior.
També s'observa que les tendències de la demanda del metro i el bus dibuixen línies molt paral·leles. La línia més profunda és la que correspon al metro, que pel seu paper molt lligat a la mobilitat ocupacional (l'anada i tornada de la feina) sembla més sensible a l'evolució de l'atur.