Tret de sortida per al programa de patrocini corporatiu
Com han fet altres operadors d’arreu del món, TMB ha obert la porta al patrocini corporatiu com a via per al sosteniment del transport públic mitjançant la vinculació amb marques comercials de primera fila.
TMB ha presentat avui a un centenar de directius de les principals empreses de consum que operen a Catalunya el seu Pla de Patrocini Corporatiu, que desenvolupa de la mà de la firma International Management Group Inc. (IMG), en un acte presidit per l’alcalde de Barcelona i president de l'Àrea Metropolitana, Xavier Trias.
S’entén per patrocini corporatiu una agrupació de drets de caràcter comercial i de màrqueting, en què el prenedor dels drets en fa la comercialització integral per un període de temps que habitualment supera els dos anys. S’hi inclou la comercialització de la denominació (“naming rights”) d’estacions o línies de metro, línies d'autobús o espais singulars a la xarxa de metro, és a dir, s’afegeix el nom o la marca d’un soci al nom convencional de l’espai, línia o vehicle patrocinat.
Ingressos complementaris
El Pla de Patrocini Corporatiu és una de les iniciatives engegades recentment per TMB per incrementar els ingressos accessoris i disminuir així les necessitats de finançament públic. Es tracta d’una modalitat de col·laboració entre el sector públic i el privat en què s’ofereix a les marques comercials associar-se a la marca TMB, fortament identificada amb els valors de servei, innovació i responsabilitat social i ambiental, i a través d’ella amb la marca Barcelona.
Hi ha exemples d’operadors de transport públic que estan desenvolupant amb èxit programes de patrocini d’aquest tipus a Madrid (estació de metro Vodafone Sol i línia 2 Sol), Londres (telefèric Emirates Air Line), Lisboa (estació de metro Baixa-Chiado PT), Istanbul (estació de metro Ataturk Vodafone), Mont-real, Dubai i diverses ciutats dels Estats Units, entre d’altres.
En el cas de Barcelona, es consideren actius potencialment patrocinables les estacions i línies de metro, les parades de bus, el telefèric i el funicular de Montjuïc, i el Barcelona Bus Turístic. Carles Canto, vicepresident d'IMG Group, ha explicat que per facilitar-ne la comercialització s'han confeccionat "paquets" que inclouen el patrocini de denominació, el material informatiu de les xarxes i les plataformes digitals de TMB. A les empreses que els contractin se'ls ofereix exclusivitat, drets d'ús d'altres actius de la companyia i un assessorament professional en tot el procés.
Compromís amb Barcelona
En paraules del president de TMB, Joaquim Forn, el programa està enfocat "a totes aquelles empreses que volen remarcar el seu compromís amb el present i el futur d’aquesta ciutat, amb la seva gent, i també amb les que volen potenciar la seva presència en el nostre espai d’una manera innovadora i permanent durant tots els dies de l’any".
Per Xavier Trias, l'oferiment d'aquests patrocinis és una fórmula innovadora per captar recursos i "continuar cuidant el transport públic, que és ben valorat pels ciutadans i un referent en medi ambient i accessibilitat". "El prestigi de la marca Barcelona és reconegut i que ens equivocaríem si no la posem al servei dels ciutadans, les empreses i de la recuperació econòmica”, ha subratllat.
IMG s’ocupa des del maig passat de la consultoria i comercialització del Pla de Patrocini Corporatiu de TMB, com a resultat d’un concurs públic. El contracte amb aquesta firma, que té una àmplia experiència en aquest àmbit, és per un període de 30 mesos, prorrogables 30 mesos més si hi ha acord entre les dues parts. Fins ara, IMG ha realitzat l’avaluació i valoració dels actius de TMB susceptibles de ser patrocinats, i ha dissenyat l’estratègia de màrqueting i comunicació i el pla de comercialització del projecte.