8-M: un camí cap a la igualtat d’oportunitats que va més enllà d’un dia
Amb motiu del Dia Internacional de la Dona, que se celebra el 8 de març, TMB recorda les accions que té en marxa per assegurar la igualtat real d’oportunitats i posar en valor la perspectiva de gènere.
Des del 1975, se celebra arreu el Dia Internacional de la Dona, una commemoració impulsada per Nacions Unides. En aquests anys, s’han produït molts avenços en el nostre entorn, inclòs el món laboral, pel que fa a la incorporació de la dona a tots els àmbits de la societat.
Malgrat aquests avenços, la mirada amb perspectiva de gènere continua sent imprescindible per seguir avançant i consolidar una igualtat d’oportunitats real i una societat diversa i inclusiva cap a tothom.
A TMB, tant pel seu impacte en la vida dels ciutadans i ciutadanes, com per ser una empresa d’un sector històricament masculinitzat, es considera una línia estratègica de treball la implementació de mesures de sensibilització, feminització del sector o millora de la seguretat i de l’experiència de viatge amb visió de gènere.
Accions de sensibilització, interna i externa
Les activitats formatives disponibles per a tota la plantilla de TMB, així com les accions de sensibilització cap a la societat en general en qüestions d’igualtat, diversitat i inclusió, vistes com a motor de canvi, són una eina en continu desenvolupament.
El campus virtual corporatiu manté actualitzats els continguts formatius en aquesta matèria. Així mateix, s’imparteixen jornades especialitzades per al personal d’intervenció i seguretat. Altres exemples en aquest àmbit són les peces audiovisuals que s’estan elaborant (de la mà de l’Observatori contra l’Homofòbia) per fomentar el coneixement en matèria LGTBIQ; també la Guia de llenguatge inclusiu i no sexista que s’ha confeccionat amb pautes i recomanacions de comunicació tant generals com específiques del sector.
D’altra banda, els suports de difusió propis s’ocupen amb campanyes i iniciatives vinculades a les efemèrides i dies commemoratius per visibilitzar les dones i les persones LGTBIQ. És el cas de la campanya protagonitzada per les dones STEM de TMB, amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, entre d’altres.
Les dependències de Metro també han acollit actes en aquest sentit, com el celebrat contra la violència masclista (en col·laboració amb la Plataforma unitària contra les violències de gènere) del passat 25N.
Potenciar el talent femení
Actualment, a TMB l'organització la composen 6.707 homes i 1.809 dones, representant les dones poc més d’una cinquena part de la plantilla (el 21,24% del total).
Tenint en compte aquestes xifres, els darrers processos de selecció han incorporat clàusules per potenciar la incorporació de dones a les plantilles, essent l’acció més novadora en aquest sentit la reserva per a dones d’un 40% de les places convocades en el recent procés de selecció per a conducció d’autobusos.
Com a reforç d’aquestes iniciatives de selecció de personal, treballadores de la companyia han posat cara i veu a la campanya, amb disseny propi, ‘Si som iguals, som millors’, amb la qual convidaven altres dones a sumar-se al projecte TMB.
Els programes de pràctiques i les accions de ‘mentoring’ (tutoria) dins l’empresa (amb la voluntat d’identificar, captar i retenir el talent femení) també formen part d’aquesta línia estratègica de TMB.
Així mateix, s’han organitzat debats i xerrades per posar en primer pla la feina de les dones i convidar a la reflexió, com van ser ‘La direcció dels transports públics a Catalunya, en femení plural’ o ‘TMB en femení, la visió de les dones treballadores’, tots dos amb participació de dones de TMB, entre elles, la presidenta de la companyia, Laia Bonet.
Col·laboracions en l’àmbit educatiu
Són diversos els exemples de col·laboracions amb altres empreses i institucions per apropar la comunitat educativa a entorns de treball masculinitzats. Serveixi com a exemple la participació al programa ‘Feel the Power’, impulsat des del Consell de la Dona del Consorci de la Zona Franca, per apropar les empreses del polígon a l’alumnat, com a futurs professionals.
Cal mencionar també la col·laboració amb el projecte ‘XCelence escoles que inspiren’, de la Fundació Bertelsmann, que mostra oportunitats d’ocupació trencant rols i estereotips. O la iniciativa sorgida del programa Metròpolis FP_Lab4, impulsat per l’AMB, que a partir del repte “Com podríem fer que les dones se sentin més segures a les xarxes de transport públic” acabarà aterrant en una aplicació real a la xarxa per augmentar la percepció de seguretat dels espais. Concretament, s’instal·larà en algunes estacions de metro material reflectant (amb efecte mirall) que tindrà, entre d’altres efectes, el d’augmentar la visibilitat.
Unes xarxes més segures
Si ja mencionàvem la seguretat en el punt anterior, les iniciatives en aquesta matèria estan sent nombrosos i d’abast. Aquí cal referir-se a l’augment de la presència de càmeres de videovigilància (així com la millora de la efectivitat dels sistemes amb implementacions d’última tecnologia) a metro i a bus. En el cas de bus (on la incorporació d’aquests sistemes és més recent) es calcula que la totalitat de la flota estarà equipada amb videovigilància en temps real a finals del mes d’abril.
A banda d’altes millores físiques que contribueixen a la percepció de seguretat (com les relaciones amb la il·luminació), destaquen projectes com la cooperació amb la Xarxa Violeta de l’Ajuntament de Santa Coloma, que ha inclòs l’establiment de Punts Violeta a les estacions de metro colomenques durant esdeveniments massius i la formació de com a agents violeta de personal de TMB.
Molt destacable és també l’acord amb el Banc Europeu d’Inversions (BEI) per desenvolupar i implantar un sistema de control i avaluació que permeti obtenir indicadors clau per establir mesures pràctiques de solució i resposta davant les conductes d’assetjament masclista i LGTBI-fòbia al transport públic.
Des de mitjans de l’any passat, i relacionat amb aquestes qüestions, es va iniciar un seguiment específic i periòdic tant de les queixes, reclamacions i suggeriments, com de les incidències de seguretat relatives a l’assetjament o les agressions sexuals o la discriminació contra les persones LTBIQ.
Fruit del treball continuat dels darrers anys en favor de la diversitat, la inclusió i la igualtat de gènere, TMB va ser premiada per la Unió Internacional del Transport l’any 2022 (en atenció, especialment, als plans per a la prevenció de l’assetjament sexual i per raó de gènere i contra l’LGTBI-fòbia a les xarxes de transport aprovats el 2021).
I la feina per fer no s’atura. Tant FMB com TB han elaborat i registrat els seus nous plans d’igualtat al 2022, i ja es treballa per materialitzar les accions previstes mitjançant les dues comissions de seguiment establertes.
Bon Dia de la Dona a tothom!