Un dels trens de la sèrie 300 als tallers de Lesseps / Arxiu TMB
Un dels trens de la sèrie 300 als tallers de Lesseps / Arxiu TMB

“Jaimitos” madrilenys per al metro de Barcelona

Moltes anècdotes del transport públic tenen a veure amb l’imaginari popular i d’altres tenen l’origen en els treballadors. És el cas dels “jaimitos”, sobrenom que rebien alguns trens del metro de Barcelona a la dècada dels 40.

Gustau Lamadrid / 18.12.12 - 10:43h

Concretament, els trens que rebien aquesta denominació eren d’una sèrie formada per quatre cotxes (321, 322, R321 i R322) que van començar a circular el 1944 per les vies del Gran Metro. Aquest material procedia d’un encàrrec fet originàriament per al metro de Madrid però finalment enviat a Barcelona, circumstància que va fer que també fossin coneguts popularment com a “madrilenys”.

A causa de l’escassetat de materials d’aquella època (guerra mundial i postguerra espanyola) els cotxes es van lliurar sense planxes exteriors, la qual cosa els conferia un aspecte més escanyolit i esquifit en comparació amb la resta de combois de la xarxa. Això va propiciar que fossin identificats fàcilment amb el protagonista de tants acudits d’aquell moment, Jaimito, arquetip del nen espanyol de la postguerra i personatge còmic de moltes pel•lícules de cinema mut.

Avaries inexplicables

Aquest sobrenom va quallar encara més quan els nous trens van començar a mostrar algunes peculiaritats pròpies, en forma de petites avaries i errades mecàniques inexplicables que els empleats del metro van batejar com a “jaimitadas”.

Una altra diferencia d’aquests cotxes era un estrep que els envoltava, ja que tenien un gàlib molt estret (tipus metro de Madrid) i es va fer necessari adaptar-los al gàlib de les estacions del Gran Metro. L’interior, sobri i sense gaires floritures, disposava de 12 seients fixos d’escai de color fusta i de 12 seients abatibles de conjunt amb els anteriors.


Originàriament estaven pintats per fora de color vermell fosc, fins que el 1956 es van repintar de blau i de crema, els colors instaurats amb motiu de la fusió del Gran Metro i el Transversal. L’any 1949 es va modernitzar l’interiorisme i s’hi van començar a instal•lar fluorescents com a sistema d’il•luminació. 

Tornar-los a Madrid

Al llarg del temps en què els “jaimitos” van prestar servei, van ser objecte de diverses modificacions, tot i que val a dir que ni l’aspecte ni les seves característiques van complaure mai la direcció de la companyia, que el 1951 fins i tot va intentar vendre els cotxes al metro de Madrid, sense èxit.

Finalment, el 1987 va ser retirat de la circulació l’últim cotxe d’aquesta sèrie.

Interior d'un cotxe de la sèrie 300 / Arxiu TMB
Interior d'un cotxe de la sèrie 300 / Arxiu TMB
Caricatura d'en Jaimito davant d'un tren de la sèrie 300 / Pere del Río
Caricatura d'en Jaimito davant d'un tren de la sèrie 300 / Pere del Río

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB