
Cinc línies més per ampliar la nova xarxa d’autobusos
La implantació de la nova xarxa de bus continua endavant i aquest any se’n posaran en marxa cinc línies més, dues de verticals i tres d’horitzontals. També es milloraran les cinc línies creades el 2012 i s’incorporaran tres autobusos biarticulats.
La nova xarxa de bus creixerà aquest any en prestacions i en dimensions, per acostar-se a l'objectiu de revolucionar la manera de fer servir el transport de superfície de Barcelona i l'àrea metropolitana. Ho ha anunciat l'alcalde Xavier Trias, que ha refermat l'aposta de la ciutat per tenir una xarxa d'autobusos "entre les més avançades del món".
En l'acte de presentació de les actuacions sobre la nova xarxa d'aquest any, l'alcalde, el president de TMB, Joaquim Forn, i el director general d'Autobusos de TMB, Jaume Tintoré, han explicat que a la tardor es posaran en servei cinc noves línies, tres d'horitzontals i dues de verticals: H8 (Collblanc - La Maquinista), H10 (Collblanc - La Pau), H16 (Paral·lel - Diagonal Mar), V3 (Zona Franca - Sarrià) i V17 (Port Vell - Carmel). La nova xarxa s'implanta gradualment “per fer-ho bé”, en paraules de Forn, que la presenta “com una gran inversió de futur”.
Tintoré, per la seva banda, ha concretat que aquestes línies faran recorreguts que prenen com a referència els de les actuals línies 15, 43-44, 36-41, 72 i 28, respectivament, línies que seran substituïdes per les noves, quan la coincidència sigui molt alta, o bé seran reestructurades. L'experiència acumulada en el disseny i l'explotació de les línies anteriors farà que aquestes arrenquin en millors condicions, amb intervals de pas de 5-8 minuts en les hores centrals dels dies feiners.
Malla de deu línies
La nova xarxa de bus va començar a caminar l'1 d’octubre del 2012, data de naixement de les cinc línies fundacionals: H6, H12, V7, V21 i D20. La suma d'aquests cinc primers eixos i els cinc nous conformarà a finals d'aquest any 2013 una malla de deu línies amb clara vocació de xarxa integrada, d'altes prestacions i elevada connectivitat.
La implantació d'aquests cinc eixos anirà precedida d'actuacions en la infraestructura de carrils i parades, per afavorir el funcionament eficaç dels busos, així com d'una campanya d'informació a la ciutadania que tornarà a pivotar al voltant del web monogràfic i els equips d'informadors a peu de carrer en contacte amb els ciutadans.
Abans, cap al maig, s'haurà portat a terme una millora general de les prestacions de les cinc primeres línies implantades l'octubre del 2012. S'escurçaran els intervals de pas els dies feiners, fins a situar-los entre els 5 i els 8 minuts, i s'ampliarà la franja horària en què estaran disponibles aquestes freqüències. Això s'aconseguirà, segons va explicar Tintoré, amb plans semafòrics, petits canvis de recorregut i altres mesures.
Prova amb autobusos de gran capacitat
També al maig està previst que s'integrin a la nova xarxa els tres primers autobusos biarticulats de 24 metres de llarg i capacitat per a 164 persones, els primers vehicles d'aquestes dimensions dedicats al transport urbà de viatgers que circularan per l'Estat espanyol. Una primera unitat s'ha presentat avui i les altres dues arribaran les pròximes setmanes, amb l'objectiu de passar les proves i homologacions necessàries abans de prestar servei comercial a partir del maig vinent a la línia H12, que recorre tot l'eix de la Gran Via.
Amb aquesta incorporació, Barcelona se situa al capdavant de les ciutats del món en innovació aplicada al transport públic i a la qualitat de vida dels ciutadans, ja que serà de les primeres a tenir en funcionament autobusos de 24 metres de motorització híbrida.

