
Cimera de fabricants i operadors europeus d'híbrids a Horta
La cotxera d'Horta acull avui la tercera trobada de treball de l'Hybrid User Forum, organització europea centrada a compartir les experiències d'explotació de les flotes de vehicles de servei públic de motorització híbrida.
Una trentena d'empreses operadores i fabricants de vehicles híbrids pesants es reuneixen avui a la cotxera d'autobusos d'Horta per conèixer els últims desenvolupaments de la indústria de l'automoció i diverses experiències d'explotació, entre les quals la de TMB a Barcelona, que destaca per la seva flota de prop de cent autobusos híbrids en circulació. És el tercer taller de l'Hybrid User Forum, organització vinculada al projecte europeu de recerca HCV (Vehicles Comercials Híbrids).
Al taller TMB hi presenta els plans i estratègies seguides per a la reconversió ambiental de la flota, que inclouen l'adquisició de busos híbrids de diversos fabricants així com la conversió de 70 busos dièsel en híbrids, fins a situar-la com un referent continental. Actualment la flota híbrida de TMB és la tercera més nombrosa d'Europa i inclou unitats dels fabricants MAN, Tata, Castrosua i Van Hool, així com els Iveco dièsel reconvertits. Els assistents al taller podran conèixer directament a Horta una mostra d'aquests vehicles de tracció elèctrica, inclòs un flamant biarticulat de 24 metres.
Com subratllen Michael Glotz-Richter i Bonnie Fenton, coordinadors del fòrum, amb aquests tallers "es tracta d'obtenir resposta directa i constant sobre l'acceptació dels autobusos i camions híbrids per part dels operadors, els conductors i els passatgers". Els membres de l'organització gestionen flotes que sumen 62.000 vehicles, entre els quals diversos centenars d'híbrids, subratllen.
Menys contaminació i menys consum
La tecnologia híbrida s'està escollint en moltes ciutats com una alternativa viable a les motoritzacions dièsel convencionals, perquè ajuda a reduir els efectes de contaminació de l'aire, les emissions de gasos d'efecte hivernacle i el soroll. A més, estalvia un 30% de combustible. I la recerca va més enllà, destaquen Glotz-Richter i Fenton: "Barcelona també està provant la combinació d'un motor de gas natural comprimit amb un sistema híbrid elèctric. Altres ciutats proven el sistema elèctric pur en troleibusos o amb bateries. Però, per contra, les noves tecnologies són més cares i requereixen en alguns casos també més experiència per assolir el mateix nivell de fiabilitat. És per això que els projectes experimentals i la recerca són tan importants."
Sobre l'elecció de Barcelona per al taller, després de Londres i Rotterdam, els coordinadors de l'Hybrid User Forum tenen clar que la ciutat s'ha guanyat una reputació pels esforços en la millora del medi ambient, entre les quals hi ha la implantació de la nova xarxa de bus. "TMB està posant a prova moltes mesures i és de gran interès per als col·legues de tot Europa veure com estan funcionant", apunten.

