Dimecres, 20 d'octubre de 2021

Tinc diabetis, puc menjar dolços?

 

Diabetis / COIB

Tinc diabetis, puc menjar dolços?

La diabetis és un trastorn del metabolisme que es manifesta quan els nivells de glucosa a la sang estan elevats per damunt del normal. Això ho pot causar que el pàncrees no produeixi insulina (Tipus 1)  o bé quan el cos és incapaç d’utilitzar eficaçment la insulina (Tipus 2).

Personal d’infermeria del Servei de Prevenció, en col·laboració amb el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona / 16.11.17 - 10:10h

Si t'han diagnosticat una diabetis, has de dur una alimentació saludable.

Per què és important el control de la diabetis?

Un control adequat de la diabetis, així com de la hipertensió, del colesterol elevat i de l'obesitat, així com mesures com ara deixar de fumar, reduiran l'aparició de complicacions de la malaltia com ara la ceguesa causada per retinopatia diabètica, la necessitat de diàlisi per manca de funcionament del ronyó (nefropatia), infarts i embòlies secundaris a malaties cardiovasculars, així com les amputacions de dits i peus per manca de vascularització.

Què s'ha de fer per aconseguir un bon control?

És molt important seguir una alimentació equilibrada, mantenir el pes adequat, prendre el tractament cada dia i acudir als controls periòdics de medicina i/o infermeria. Practicar exercici diàriament ajuda a controlar el sucre, el pes i augmenta la sensació de benestar per disminució de l'estrès. Es recomana caminar, nedar, fer bicicleta, gimnàstica, ballar, fer tai-txi... Les tècniques de relaxació i el ioga ajuden a disminuir l'estrès.

Com he d'alimentar-me si sóc diabètic/a?

La dieta mediterrània, rica en verdures, hortalisses, fruita, peix, llegums, oli d'oliva, etc., és adequada per a tothom i també per al pacient diabètic.

  • Reparteix els aliments en diverses preses al llarg del dia: 5 àpats al dia són els adequats, respectant els horaris i les quantitats —esmorzar, dinar sopar i dues petites ingestes a mig matí i tarda.
  • Evita els hidrats de carboni d'absorció ràpida: pastissos, gelats, sucs de fruita, refrescos amb sucre, mel. Es poden consumir begudes tipus light, però sense abusar-ne.
  • Limita les quantitats d'hidrats de carboni d'absorció lenta: pa, patates, arròs, llegums i pasta italiana. No han de ser el plat principal, però sí que els pots prendre com a acompanyament. Consumeix preferiblement pa integral.
  • Limita la fruita a un màxim de tres peces mitjanes repartides al llarg del dia, principalment després dels àpats.
  • Substitueix el sucre per edulcorants artificials com ara: sacarina, ciclamat, aspartam, estèvia.
  • Consumeix  aliments rics en fibra: verdura, hortalisses, cereals i llegums.
  • Consumeix peix blanc o blau, un mínim de tres vegades per setmana.
  • Consumeix carns blanques i magres i controla que en prenguis la quantitat recomanada.
  • Redueix el consum de greixos d'origen animal i utilitza oli d’oliva.
  • Consumeix lactis semidesnatats o bé desnatats.
  • Redueix el consum de sal, si tens la pressió alta.
  • Limita el consum d'alcohol a una o dues preses al dia amb els àpats i sempre que no existeixin contraindicacions. Tingues en compte la quantitat d'hidrats de carboni i calories que aporta.
  • Utilitza formes de cuinar senzilles: bullir, coure al forn, a la planxa o al vapor.
  • En cas de febre, inapetència, vòmits o diarrea: no deixis mai els aliments que contenen hidrats de carboni. Assegura't de prendre prou líquid, entre 1-2 litres/dia, i consulta l’equip sanitari (metge/essa o infermer/a).

 

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB