Els tallers de Metro renoven l'enllumenat

Finalitzada la segona fase del projecte de renovació de l'enllumenat dels tallers de la xarxa convencional de Metro.

Servei de Projectes, Energia i Instal·lacions / 14.12.20 - 08:05h

Es completa la renovació de l'enllumenat dels tallers de la xarxa convencional de Metro, de les línies 1, 2, 3, 4 i 5. Aquest estava format per 2.923 lluminàries fluorescents i 1.941 projectors de vapor de mercuri, de tecnologia antiga i ineficient, que s'han substituït per il·luminació amb tecnologia led d'alta eficiència, a la qual s'ha incorporat un sistema de regulació i control dinàmic per ajustar mitjançant bus DALI els fluxos lumínics a les necessitats de cada zona i moment del dia, per optimitzar l'estalvi i allargar la seva vida útil. 

El projecte, redactat i liderat internament per Metro, s'ha executat en dues fases (dues grans obres) durant els darrers 2 anys i ha comptat amb finançament parcial del programa d'ajudes a '’eficiència energètica en el sector ferroviari" de l'IDAE (Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía), cofinançat amb el FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional) en el marc del programa de creixement operatiu sostenible 2014-2020.

La quantia de l'ajuda atorgada ha estat:

  • Renovació de l'enllumenat del taller H. Bellvitge, expedient 45 (IOAAAA). Import elegible acceptat (sense IVA): 132.911,05 €. Import de l'ajuda acceptada sota la modalitat d'entrega dinerària sense contraprestació: 26.582 €.
  • Renovació de l'enllumenat del taller Triangle Ferroviari, Expedient 46 (NOAAAA). Import elegible acceptat (sense IVA): 346.016,12 €. Import de l'ajuda acceptada sota la modalitat d'entrega dinerària sense contraprestació: 69.203 €.

Amb l'actuació realitzada s'han assolit els següents objectius:

  • Millora de l'eficiència energètica, per avançar cap a la sostenibilitat de la instal·lació, amb estalvis d'energia d'un 65%, reducció anual del consum en 2.845.712 kWh i en 996 tones de CO2 del sistema de producció d'energia elèctrica espanyol, que és l'equivalent al consum mitjà anual de 813 llars. 
  • Augment dels nivells d'il·luminació, que permeten millorar significativament les condicions de treball en els tallers i cotxeres.
  • Millora de la qualitat lumínica amb lluminàries de millors prestacions visuals i exemptes de risc fotobiològic, segons classificació UNE-EN 62471.
  • Contribució en la millora del confort tèrmic dels treballadors, la millor eficiència de la tecnologia led, ha permès reduir la radiació tèrmica en forma de calor i les necessitats tèrmiques de climatització.
  • Eliminació de residus perillosos com el mercuri, que incorporaven les làmpades substituïdes.
  • Estalvi de la despesa en energia de més de 250.000 € anuals. 
  • Estalvi de la despesa de manteniment i operació en més 40.000 € anuals. Les lluminàries substituïdes es trobaven en avançat estat de degradació. A causa del seu envelliment requerien nombroses intervencions de manteniment i patien d'obsolescència tècnica, fet que obligava a fer costoses adaptacions perquè no es trobaven recanvis. Les noves lluminàries led compten amb una major vida útil i menor depreciació lumínica per efecte de la brutícia, cosa que permet reduir el nombre d'intervencions.
  • Retorn avantatjós de la inversió. La segona fase compta amb un ROI del 23,20% i recuperació de la inversió en 4,31 anys sense ajuda IDAE, amb un ROI del 29,00% i 3,45 anys de recuperació de la inversió quan es compta amb l'ajuda IDAE. La vida útil estimada de les lluminàries instal·lades, donada pels fabricants a partir d'assajos i proves de laboratori, és de 80.000 hores, aproximadament 9 anys.
 
IDAE, Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía
Programa d'ajudes a '’eficiència energètica en el sector ferroviari" de l'IDAE
FEDER, Fons Europeu de Desenvolupament Regional
Programa cofinançat amb el FEDER, en el marc del programa de creixement operatiu sostenible 2014-2020

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB