Dimecres, 13 de novembre de 2019

Crònica d'una posada en servei

 

Grup de col·laboració de TMB a Panamà

Crònica d'una posada en servei

Només faltaven uns dies per a la inauguració i, com en qualsevol altra posada en servei, els nervis i les pressions es feien evidents, més encara quan es tractava de la posada en servei d’un sistema que ha estat considerat d’interès nacional pel Govern de la República de Panamà.

Jaime Pérez / 09.04.14 - 15:35h

Les quatre persones de TMB residents a Panamà estaven fent jornades autènticament maratonianes des de feia setmanes. Ultimaven aspectes de formació, logístics, d’organització, operatius, etc., tot això convivint amb les últimes proves i ajustos dels sistemes per part dels tècnics dels subministradors, amb les visites institucionals a la línia i amb aspectes formatius del personal de Metro de Panamà.

Des de Barcelona es va desplaçar un grup de reforç de cinc persones més per poder atendre tots els fronts i garantir així que tot estigués operatiu el dia D. Aquest grup es va encarregar de reforçar els companys de Panamà i de tancar els últims aspectes relacionats amb el material rodant, la seguretat i les activitats de coordinació amb la policia i els bombers.

Semblava que els punts pendents no es tancaven mai. A més, la pressió mediàtica creixent del país, en plena campanya electoral, i les grans expectatives entre els resignats ciutadans de Panamà City, acostumats a uns embussos de trànsit monumentals, feien que semblés impossible que es pogués arribar a temps. L’equip de TMB, amb l’experiència de les nostres posades en servei a Barcelona, intentava calmar els companys de Panamà, que no havien viscut situacions d’aquesta mena.

Un dia abans de la inauguració oficial es va fer una visita tècnica amb totes les empreses espanyoles que han participat en el projecte. Hi van assistir, entre altres, el ministre Roberto Roy, de la secretaria del Metro de Panamà; l’ambaixador d’Espanya al Panamà; el president de TMB, Joaquim Forn; el director general de FMB, Sebastián Buenestado, i la directora de Negoci Internacional de TMB, Dolores Bravo, a més d’alts directius i tècnics d’empreses com FCC, per exemple. La visita es va aprofitar perquè els tècnics de TMB poguessin compartir amb el president i la direcció els aspectes i detalls de les activitats realitzades per TMB al llarg d’aquests tres anys, i que culminaven amb l’arrencada de la Línia 1 del Metro de Panamà.

Per fi va arribar el gran dia, i els qui vam tenir la sort de viure aquesta inauguració en directe ens vam quedar impressionats pel desplegament mediàtic i organitzatiu. L’esdeveniment es va retransmetre en directe per les principals cadenes del país, i milers de persones s’amuntegaven per saludar el president Martinelli, artífex del projecte. Quan va arribar, fent gala del seu habitual estil de saltar-se el protocol, va saludar personalment espectadors, periodistes, treballadors del metro i persones assistents. Després d’atendre la premsa es van fer els discursos institucionals, que també van tenir paraules d’agraïment per a totes les persones que havien treballat perquè el Metro de Panamà fos possible.

S’havia organitzat un comboi de tres trens per traslladar la comitiva des d’Albrook fins a Los Andes (origen i final de la línia). En diverses estacions, a les andanes, hi va haver balls i espectacles típics locals, i al final de línia s’havia organitzat un gran escenari on s’hi farien espectacles. Allí el president va realitzar el seu últim discurs i milers de persones van aclamar les autoritats. Un gran castell de focs i un megaespectacle amb els principals artistes del país va tancar l’acte d’inauguració. Oficialment la Línia 1 del Metro de Panamà, el primer metro d’Amèrica central, ja era una realitat.

Diumenge, després de la ressaca informativa, es va obrir el servei al públic de 9.00 a 15.00, i ja abans d’obrir les portes milers de persones s’amuntegaven a les portes d’accés per viatjar per primera vegada en metro. Tant els empleats de Metro de Panamà, fins feia només un dia “alumnes” de TMB i ara ja “companys” de TMB, van fer gala de la seva professionalitat i bona feina de forma conjunta amb la policia. La jornada va transcórrer amb molta mobilitat ciutadana, amb molta expectació, però amb zero incidents. Els clients encara no se’n sabien avenir de veure com un recorregut habitual en cotxe o autobús de més de dues hores (fins a 4 hores al dia moltes vegades) s’ha convertit en un trajecte de només 23 minuts. Tothom és conscient que aquest mitjà de transport canviarà radicalment la societat panamenya.

Per l’equip de professionals de TMB que ha participat en aquesta aventura és un orgull i una satisfacció poder comprovar que tota la feina realitzada ha servit per deixar ben alta la marca de TMB i del Metro de Barcelona, i demostrar alhora que l’autèntic múscul de la nostra companyia són les persones que la componen.

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB