El metro, refugi per als supervivents de "Los últimos días"
El "thriller" apocalíptic dirigit pels germans Pastor i rodat íntegrament a Barcelona mostra una ciutat envaïda per una estranya epidèmia d’agorafòbia i té com a coprotagonista destacat el suburbà barceloní.
El proper 27 de març s’estrena a la cartellera catalana “Los últimos días”, el segon llargmetratge dirigit a dues mans pels germans Pastor, l’Àlex i el David, després d’“Infectados” (2009). Els directors s’han atrevit a imaginar i recrear una Barcelona actual apocalíptica, sumida en el caos a causa d’una misteriosa epidèmia que s’ha estès per tot el planeta. La història, que beu del cinema d’aventures i fantàstic, té una part de ciència-ficció, ja que arran d’aquest virus els humans desenvolupen una por irracional als espais oberts que els provoca una mort instantània. Mentre el caos es va apoderant de la superfície, a la Barcelona subterrània va creixent un nou món.
L’aventura es desenvolupa en espais tancats: edificis, oficines, un centre comercial, el clavegueram i el metro
I qui s’encarrega de donar vida a aquesta història d’amor apocalíptic? Els protagonistes del film, actors de renom com el madrileny José Coronado i el barceloní Quim Gutiérrez. A la pel·lícula esdevenen una parella força estranya, gairebé creada a la força pel primari instint de supervivència. Són ells els que recorren la Ciutat Comtal a la recerca dels seus éssers estimats, això sí, sense sortir al carrer, viatjant per aquest submón de Barcelona. L’aventura es desenvolupa íntegrament en diferents espais tancats: edificis, oficines, un centre comercial, el clavegueram i el metro.
Passadissos, túnels, trens, estacions i vestíbuls, un món desconegut que serveix d’amagatall als actors del film. Des dels primers minuts de la pel·lícula, el suburbà esdevé un escenari molt rellevant en la història. El jove protagonista, interpretat per Quim Gutiérrez, fa servir el metro diàriament per anar a la feina. De sobte, aquell viatge després de l’apocalipsi es transforma en una veritable odissea. L’estranya malaltia obliga els supervivents a viure exclusivament en espais tancats, com per exemple els túnels del metro, convertits en avingudes, i les estacions, transformades en autèntics camps de refugiats.
Escenes rodades a Universitat
Als espectadors que vegin la pel·lícula i que siguin usuaris habituals d’aquest mitjà de transport els resultaran familiars les escales d’accés i el vestíbul de la cèntrica estació d’Universitat (L1 i L2). Precisament aquesta escena de la cinta on té lloc una persecució es va rodar en una nit, en unes 6 hores aproximadament, i hi van participar uns 500 extres que havien fet del metro casa seva.
Els protagonistes es mouen amb naturalitat pels túnels del metro per desplaçar-se d’una punta a l’altra de la ciutat
Al film també apareixen altres espais menys transitats pel públic com els túnels de la futura línia 9, per on els protagonistes es mouen amb naturalitat per desplaçar-se d’una punta a l’altra de la ciutat, i l’estació del Prat Intermodal (L9), encara sense estrenar, però que es va decorar perquè simulés ser l’intercanviador de Sants Estació. “El rodatge al metro va durar un mes i el vam fer majoritàriament a la L9, que està en obres, això ens ha permès estar als túnels i estacions; rodar amb el metro en funcionament hauria estat impossible perquè eren escenes molt complicades”, comenta el director David Pastor.
A més, abans de l’apocalipsi, el personatge que interpreta el Quim Gutiérrez es desplaça en metro, concretament a l’interior d’un tren de la L1, i per ser més precisos, el rodatge es va fer en el trajecte entre les estacions d’Universitat i Mercat Nou. L’actor José Coronado assegura, a l'entrevista que ens va concedir: "Ha estat un luxe rodar al metro, ja que com a usuari no tens l’oportunitat de baixar a les vies i córrer pels túnels, treballar en un decorat natural com aquest i sota terra ha estat un plaer”.
Barcelona, un personatge més del film
Un aspecte que no passa desapercebut per a l’espectador és el protagonisme de la Ciutat Comtal. Precisament un dels aspectes que crida més l’atenció és veure la nostra ciutat, llocs tan coneguts com la Via Laietana, el carrer Balmes o l’Arc de Triomf totalment deserts o destruïts. “Era lògic portar l’apocalipsi a casa, a Barcelona. Per a l’espectador d’aquí les imatges d’una Barcelona fantasmal i completament transformada cobren molta més potència. Mai s’havia vist una cosa així”, afirma el director David Pastor.
Com a curiositat, cal destacar que aquest guió tan original no està basat en cap novel·la prèvia, més aviat al contrari. D’aquesta història beu el recent llibre “La ciudad silenciosa” de José Luis Caballero, una novel·la inspirada en la pel·lícula “Los últimos días”. “Volíem que no fos una novel·lització de la pel·lícula, sinó que es busqués una història ambientada en aquest món que hem creat”, explica l’Àlex Pastor. El film s’ha rodat durant nou setmanes en diverses localitzacions de Barcelona, té 5 milions d’euros de pressupost i es distribuirà a països com França, Rússia, Japó i Corea.
* Estem preparant un reportatge sobre altres rodatges de pel·lícules que ha acollit el metro de Barcelona. Si en saps algun, pots enviar-nos la informació a través del correu electrònic horapunta@tmb.cat o bé via Twitter amb l’etiqueta #horapuntatmb