Tramvia de la sèrie 1600 durant la seva descàrrega al Port de Barcelona / Arxiu TMB
Tramvia de la sèrie 1600 durant la seva descàrrega al Port de Barcelona / Arxiu TMB

El desembarcament dels americans a Barcelona

El 3 de gener del 1963 van circular per Barcelona els tres primers tramvies PCC dels gairebé un centenar que Tranvías de Barcelona compraria de segona mà a l’empresa DC Transit System INC de Washington. Eren per a la línia 65 (Pl. Tetuan - Zona Universitària).

Gustau Lamadrid / 24.01.13 - 11:20h

De fet, els primers vehicles Washington adquirits havien arribat a Barcelona per via marítima el mes de setembre del 1961, però sembla que al llavors alcalde de Barcelona, José María de Porcioles, no li va agradar l’aspecte del vehicle i es van haver de modificar algunes parts dels tramvies.

Després d’instal•lar faldons per tapar els bogis (els eixos que fixen les rodes), substituir les portes, modificar alguns detalls de l’interior, com ara la il•luminació, i instal•lar dos fars en lloc d’un de central com portaven d’origen, ara fa cinquanta anys van començar a circular, i abans d’acabar l’any 1963 ja hi havia 22 tramvies d’aquesta mateixa sèrie (1601-1622) donant servei a la ciutat, especialment en les línies 29 i 65, amb una capacitat per transportar 96 passatgers (48 dels quals asseguts).

La segona subsèrie (1623-1687) començaria a arribar el 1964 i va permetre la substitució gradual d’altres vehicles més antics, amb l’avantatge que aquests Washington incorporaven a més diverses millores, com l’equip pneumàtic i les finestres apaïsades. L’any 1965 es va acabar de rebre la resta de tramvies d’aquesta sèrie, amb un total de 99 cotxes (1601-1699).

El doble que un 600

Aquests vehicles, fabricats per la Saint Louis Car Company (dels Estats Units) entre els anys 1935 i 1945, tot i ser de segona mà van incrementar qualitativament loferta amb un resultat excel•lent i van ser els tramvies de tecnologia més avançada de Barcelona fins a l’arribada del Trambaix. Es van adquirir en el seu moment pel preu de 2.000 dòlars (unes 120.000 pessetes), que era aproximadament el doble del que costava en aquella època un Seat 600.

El 1971, l’últim any en què els tramvies van circular per Barcelona, encara quedaven per la ciutat vint vehicles Washington, nom popular amb el qual van ser batejats. Actualment TMB en té dos en propietat, els números 1631 i 1683.

El Washington número 1664 que donava servei a la línia 65 / Arxiu TMB
El Washington número 1664 que donava servei a la línia 65 / Arxiu TMB
Dos dels vehicles Washington circulant per la Gran Via / Arxiu TMB
Dos dels vehicles Washington circulant per la Gran Via / Arxiu TMB

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB