Seguretat / TMB
Seguretat / TMB

Metro de Barcelona lidera un projecte d'innovació per preveure i minimitzar l'error humà

El departament de seguretat ferroviària està desenvolupant un projecte d'I+D+I per detectar els patrons conductuals més habituals de les persones que intervenen en la circulació de trens.

Albert Piqué / 21.12.16 - 08:00h

Fruit de l'observació dels resultats de l'anàlisi de les incidències relacionades amb la seguretat que es produeixen en la circulació ferroviària de Metro, s'evidencia que només el 20% és imputable a causes tècniques i que el 80% restant es produeixen per factors humans, que en gran mesura segueixen un patró de repetició.

Amb l'objectiu de reduir les incidències, més enllà de treballar en els factors tècnics, sobre els quals es treballa constantment, incidir sobre el factor humà és la qüestió. 

Per això el departament de seguretat ferroviària, juntament amb la consultora SGS, ha iniciat un projecte que pretén identificar elements repetitius de les incidències d'origen humà, mesurar-los i tipificar-los. Un cop estiguin perfectament identificats i quantificats, gràcies a un algoritme de càlcul que combina qüestions científiques sobre xarxes neuronals i models matemàtics utilitzats en la física quàntica, s'hi podrà actuar preventivament, impulsant barreres per evitar o minimitzar així les incidències d'origen humà.

El projecte, que ja està iniciat, es desenvoluparà totalment durant el primer semestre de l'any 2017, i a partir del segon semestre s'aplicarà a l'explotació de Metro.   

Capdavanters a nivell mundial  

Aquest projecte compleix totes les característiques per ser definit com un projecte d'I+D+I, no només per l'enfocament general que té, sinó perquè és una experiència única a nivell mundial amb el plantejament d'unir conducta humana, xarxes neuronals i algoritmes matemàtics en el camp de l'error humà i el transport.

 

Compartir

Informació relacionada

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB