Part de l'equip de mecànics del Tramvia Blau / M.A. Cuartero
Part de l'equip de mecànics del Tramvia Blau / M.A. Cuartero

Uns mecànics singulars per a un transport singular

El col·lectiu de mecànics del Tramvia Blau vetlla pel manteniment integral del material mòbil i de les línies fixes.

Àngels Rodríguez / 16.03.15 - 11:08h

La secció de manteniment del Tramvia Blau està composta per una plantilla de 5 persones, 4 especialistes de manteniment i 1 responsable de torn, que són els encarregats del manteniment integral del material mòbil (en l'actualitat compost per 7 vehicles) i de les instal·lacions fixes, la via, la línia aèria i l'edifici de la cotxera d'aquest transport singular de la ciutat de Barcelona.

El volum reduït de la flota i dels equipaments fa que aquest col·lectiu s'encarregui de l'execució de tots els treballs de manteniment preventiu i correctiu que genera una instal·lació d'aquesta índole. La línia del tramvia té una longitud total de 1.276 metres i supera pendents del 8 per 100, partint de la cota 137 metres fins al punt situat a una alçada de 230 metres sobre el nivell del mar, lloc on es troba l'estació del funicular.

Així mateix, participa i col·labora en les accions formatives que s'imparteixen als conductors de tramvia.

Artesans de la mecànica

Treballen en un entorn bonic de la ciutat de Barcelona, la falda de la muntanya del Tibidabo. La cotxera està situada a la plaça de la Central, entre l'avinguda Tibidabo i la ronda de Dalt.

Atesa la singularitat de la flota de tramvies, construïts entorn de l'any 1904, el manteniment d'aquests vehicles segueix incorporant la fabricació i reparació d'elements de forma artesanal. Un exemple n'és la construcció i mecanitzat dels coixinets de fricció dels motors de tracció, construïts per aquest col·lectiu a partir de la fusió de lingots de material antifricció.

Des de l'any 2003 s'han modernitzat i adaptat a les necessitats viàries d'avui dia un total de 3 tramvies, els números 5, 6 i 7, que han estat restaurats, i s'han retornat parcialment al seu estat original. S'hi ha modernitzat la consola i s'hi han incorporat fars antiboira i eixugaparabrises, elements obligats per adaptar la seva circulació a les necessitats del segle XXI com a requisit fonamental per a la seva supervivència i evitar així haver-los de retirar. Aquestes actualitzacions s'han pogut portar a bon terme gràcies a la col·laboració i als coneixements sobre el Tramvia Blau de què disposa aquest col·lectiu.

El Tramvia Blau és únic, és un transport públic amb cultura i història per si mateix. Si no fos per gent com Fernando Reyero, Antonio Pizarro, Eloy Díez i Nicolás de la Torre, tots quatre especialistes de manteniment, i com José M. Vila, responsable de torn de manteniment, i mecànics artesans, aquest transport singular no podria circular per l'avinguda Tibidabo, un carrer d'edificis modernistes i noucentistes amb meravelloses vistes de la ciutat, ni podria transportar-nos a efectuar un viatge en el temps.

L'equip al Tramvia Blau / M.A. Cuartero
L'equip al Tramvia Blau / M.A. Cuartero
La cotxera està situada a la plaça de la Central / M.A. Cuartero
La cotxera està situada a la plaça de la Central / M.A. Cuartero
La línia del tramvia té una longitud total de 1.276 metres / M.A. Cuartero
La línia del tramvia té una longitud total de 1.276 metres / M.A. Cuartero
Part de l'equip al taller / M.A. Cuartero
Part de l'equip al taller / M.A. Cuartero

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Llocs
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB